Full version: Vindruva
lisselbo
Hej. Förra året köpte jag en vindruva och satte i växthuset. Har helt glömt bort att beskära den. Så nu är det ju försent. Men det kan väl inte göra något att vänta till i vinter?
Aqvakul
Det är alltid bättre att beskära varje år, men naturligtvis ingen större skada skedd...
RibesRubusVitis
Helt riktigt. Vänta till i vinter med att kapa i det förvedade. En så ung planta har inte något utvecklat rotsystem som förmår suga upp vatten när det blöder från snittytorna så här års.
Däremot kan du utan risk klippa i det gröna, örtartade, som växer fram under sommaren. Det finns alltså vissa möjligheter att styra växten om du vill forma den efter växthuset, eller spaljera utomhus.
lisselbo
Tackar för svar.
Mjärden
Jag beskar mina nyköpta plantor i höstas. Sen lade jag torra löv runtom och ovanpå dem granbarr. För några dagar sedan tog jag bort granbarrkvistarna, men lämnade kvar lövet. Nu undrar jag om det gör något om lövet ligger kvar under växtperioden.
obs. mina plantor är en sort avpassad för utomhusodling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon