johan1983
Vad kan detta vara?
Den är röd vid stammen och väldigt invasiv
Den förökar sig med rotskott eller genom att grenar når marken. Där rotar dom sig och skjuter vidare nya grenar

Klipper jag bort det som finns ovan jord så kan det ändå komma rotskott från dess massiva rotsystem

Vissa har jag märkt kan vara gröna. Om det är samma art eller inte vet jag inte

Vad har jag med att göra för växt?

https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0VG6XBubJszQG3

Framförallt. Hur dödar jag den?

Jag har funderat på att anlägga en rejält valborgsmässoeld ovanpå hela rotsystemet.
*Stintan*
Tippar på jätteslide eller möjligen parkslide. Inget önskvärt i trädgården just p.g.a. att den är så invassiv. ingen aning om hur du tar död på dom men någon annan har kanske idéer.
Huggorm
Inte slide, jag tror mer på någon kornell, kanske cornus sibirica. För bästa identifiering, vänta på löven, det borde inte ta mer än några veckor.

Att elda ovanpå rotsystemet hjälper inte, värmen stiger uppåt. Det enda du gör är att bränna bort gräs och annat som konkurrerar med busken, det blir alltså kontraproduktivt. Köp hellre round-up eller motsvarande, kapa en stam och pensla försiktigt på brottytan. Men undvik att droppa på marken och vänta till löven kommit fram så växten vaknat ordentligt och drar i sig giftet.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 06-04-2017, 13:54) *
Inte slide, jag tror mer på någon kornell, kanske cornus sibirica. För bästa identifiering, vänta på löven, det borde inte ta mer än några veckor.

Att elda ovanpå rotsystemet hjälper inte, värmen stiger uppåt. Det enda du gör är att bränna bort gräs och annat som konkurrerar med busken, det blir alltså kontraproduktivt. Köp hellre round-up eller motsvarande, kapa en stam och pensla försiktigt på brottytan. Men undvik att droppa på marken och vänta till löven kommit fram så växten vaknat ordentligt och drar i sig giftet.

tummenupp.gif
Gunilla T
Nej ingen slideväxt, de har bambuliknande stammar. Jag tror också på korallkornell, den borde ju gå att gräva bort. Att klippa ovan marken stimulerar bara växten.
Aqvakul
Korallkornell bör ju i motsats till slide kunna grävas bort och det är ju det miljömässigt säkraste, men det är troligen ett hästjobb. Jag är ingen vän av Roundup, men att pensla försiktigt på snittytor är ganska harmlöst.
Huggorm
Ja, det är inget oöverstigligt jobb att gräva bort en kornell, det skall vem som helst med lite "sisu" kunna fixa. Men man får komma tillbaka senare och kolla så det inte kommer några nya skott från missade rotbitar.
johan1983
Jag besökte en plantskola häromdagen med min make.

Dom sålde just såna här kornell. Min make frågade mig "Känner du igen dom här?".

Ja, nog var det kornell alltid.

Jag förstår inte hur någon vid sina sinnens full bruk köper en sån växt och planterar.

Att rensa björnbärssnår är lätt i jämförelse.

Den här växten växer rakt upp, sedan böjer den sig och ligger på marken. Stammen täcks delvis av gräset och den letar sig ner i jorden och bildar rötter. Därifrån skjuter den nya skott. Resultatet är ett område på kanske 300 kvadratmeter fulla med stammar och rötter som sitter stenhårt.

Unga skott drar vi upp med rötterna så gott det går. Men vissa rötter \ stammar är flera centimeter tjocka och går inte bara att dra upp. Hela stammen är helt rotad och är flera meter lång
Huggorm
Det är för de röda skotten folk odlar dom, de lyser upp lite på vintern när de sticker upp över snön
johan1983
CITAT (Huggorm @ 21-04-2017, 08:27) *
Det är för de röda skotten folk odlar dom, de lyser upp lite på vintern när de sticker upp över snön

Jag skulle hellre köpa rödfärgade pinnar. Sedan bränner jag dom i pannan till våren.

Kanske växten inte är lika invasiv om man sköter den och tar hand om den istället för att lämna den vind för våg som tidigare ägare
Huggorm
Jag har inte hört tidigare att den skall vara invasiv. Normalt klipper man ner den varje vår eftersom skotten bara är röda i början. Om man gör så blir grenarna aldrig så stora att de viker sig och hamnar mot jorden och slår rot. Samtidigt är det ju en buske som man ser relativt ofta på rivningstomter, övergiven mark och liknande. Den är tillräckligt hårdför för att klara sig även om den överges. Många andra buskar dör ganska snart under sådana omständigheter.
johan1983
CITAT (Huggorm @ 21-04-2017, 21:45) *
Jag har inte hört tidigare att den skall vara invasiv. Normalt klipper man ner den varje vår eftersom skotten bara är röda i början. Om man gör så blir grenarna aldrig så stora att de viker sig och hamnar mot jorden och slår rot. Samtidigt är det ju en buske som man ser relativt ofta på rivningstomter, övergiven mark och liknande. Den är tillräckligt hårdför för att klara sig även om den överges. Många andra buskar dör ganska snart under sådana omständigheter.

Mina är röda även om den aldrig (vad jag vet) blivit nerklippt. Den har förvildats. Eftersom min tomt är väldigt stor så förre ägaren bara lämnat ett område att utvecklas som det ville. Så när skotten blev för höga så la dom sig mot marken och spred sig som jag beskrev tidigare. Dom "åt upp" både äppelträd och päronträd som jag hittade bakom allt när jag började rensa.

Tidigare ägare sa "det finns fruktträd där inne någonstans men det blir aldrig någon frukt".

Kanske inte konstigt när dom i stort sett var helt överväxta. Nu kommer träden att få sol
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon