Blaster
23-04-2004, 22:17
Mina citronsticklingar som jag har fått och direkt satte i vatten har börjat sloka och hälften av bladen har ramlat av. Vad gör jag för fel och kan jag rädda dem???
Christer i Falköping
23-04-2004, 22:27
Jag skulle sätta dem i sandblandad torv och med en plastpåse över. Det brukar gå bra då.
Christer.
TeliaNet
23-04-2004, 22:47
torven innehåller microorganismer som kryllar kring det gillar inte citrusfrö och sticklingar. använd sand.
Christer i Falköping
24-04-2004, 07:00
Menar du det? Med tanke på att citrusar vill ha det åt det sura hållet, borde det ju vara bra. Men i vilket fall som helst brukar jag göra så ocg det haralltid gått bra. Men ur vattnet tycker jag du skall ta dem och ned i kruka med plastpåse över.
Christer.
Ingrid på Västkusten
24-04-2004, 11:19
De som sticklignsförökar citrus på kontinenten använder torv har jag sett utan problems. trixet är den jämna luftfuktigheten.
Hälsar ingrid
TeliaNet
24-04-2004, 14:30
min naturkunskaps lärare har 2 citron träd så helt plöttsligt hade vi kommit på ämnet citrus sticklingar. då sa han att de inte ville ha massa liv omkring sig.(organismer och mögel tror jag)
har ju själv dragit upp kärnor i sand-grus-torv jord utan några större problem.
Ingrid på Västkusten
24-04-2004, 17:46
Ursäkta men jag tyckte det var ett enormt luddigt svar att Din naturkunskapslärare!
Visst man vill int eha mögel runtikring vid rotning det gäller ju alla sorters växter.
förfarandet vid rotning av rossticklingar fungerar bra vid citrus med -- halva krukan med jord översta halvan med sand, kör ner sticklingen i enbart sanddelen - plastpåse med hål över och bara ett till två 'halva' blad per stickling, man klipper av bladen till hälften.
Fast återigen jag har sett lyckade försök i ren ren och mkt grov torv i fuktig miljö,
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.