Full version: IKEA - Kokosträd
johan1983
Det började med ett besök på IKEA. Dom sålde kokospalmer.

Jag blev genast intresserad men kunde läsa "ej lämplig för konsumtion" eller något i den stilen

Jag ringde in till kundtjänst och frågade vilken sort det var. Jag fick det latinska namnet.
Jag googlade det och ringde tillbaka till kundtjänsten. Jag berättade att det var ett helt vanligt kokosträd.
Jag fick som svar tillbaka "det går inte att äta"

Jag frågade "menar du själva växten i sig eller frukten?"
Hon läste igen och sa att växten inte är "lämplig för konsumtion".

Återigen frågade jag varför. Jag frågade "är den giftig?"
Hon visste

Jag frågade "Det ligger en kokosnöt i krukan som har rotat sig och blivit en palm. Jag tänker såklart inte äta den. Men om det kommer nötter. Är dom giftiga?"

Jag fick bara samma svar igen.
Ej lämplig för konsumtion...
För mer info så skall jag åka till IKEA och fråga på växtavdelningen.

Jag åker dit och samma historia upprepar sig. Den är grovt olämplig att konsumera men ingen berättar varför.

Därför vänder jag mig nu till er.

Vad är det för växt IKEA säljer egentligen?
Varför går den inte att äta?

Eller går den egentligen att äta men IKEA råkade ut för en tokig kines i Kina som åt upp den rotade kokosnöten tillsammans med blomjorden i krukan och blev sjuk?
Dvs att nötterna är ätbara men IKEA vill friskriva sig?
Stefan A
Eftersom det är högst osannolikt att du får nötter i den på din svenska fönsterbräda skiljer de kanske den inte från Billy-bokhyllan ur ätsynvinkel. Det kanske rent av är samma lapp som de använder på palmen flirting.gif Säger jag som river hylla i müslin varje morgon.
RibesRubusVitis
IKEA är ett internationellt företag, och i vissa länder (läs: USA) kan man bli stämd för precis vadsomhelst. Därför måste dom stoppa in helt onödiga varningar lite här och var. Ett annat exempel:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00130167/

Jag gav mig själv en flickleksak i julklapp. Texten säger: "Detta är en leksak och kan inte användas vid matlagning." Men det är just vad jag tänker göra när vi övar improviserad matlagning som hushållsberedskap inför det kommande nya civilförsvaret.
johan1983
CITAT (RibesRubusVitis @ 11-04-2017, 12:10) *
IKEA är ett internationellt företag, och i vissa länder (läs: USA) kan man bli stämd för precis vadsomhelst. Därför måste dom stoppa in helt onödiga varningar lite här och var. Ett annat exempel:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00130167/

Jag gav mig själv en flickleksak i julklapp. Texten säger: "Detta är en leksak och kan inte användas vid matlagning." Men det är just vad jag tänker göra när vi övar improviserad matlagning som hushållsberedskap inför det kommande nya civilförsvaret.

Det var av den anledningen som jag tänkte så här.

Jag frågade på IKEA "Är det någon dum amerikan eller kines som kokade upp hela växten inkl den rotade kokosnöten, satte i sig detta och blev sjuk? det gör ju inte själva kokosnöten som kanske kommer om några år giftig?"

IKEA kvinnan tyckte att jag var riktigt fördomsfull, blev röd i ansiktet och återupprepade att "Det är den information vi fått. den går inte att äta!"
Åsa, mälardalen zon 2
Troligtvis har det använts bekämpningsmedel/retarderingsmedel i odlingen som är förbjudna att använda på ätliga växter och då måste de märka växten med inte för konsumtion. Även citrusplantor, paprikaplantor och liknande som odlats för dekoration kan man hitta denna märkning på och det är för att man sprutat dem med bekämpningsmedel och ibland kan det ta flera månader innan giftet går ur växten. Giftet kommer dock gå ur växten såsmåningom.
johan1983
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-04-2017, 09:14) *
Troligtvis har det använts bekämpningsmedel/retarderingsmedel i odlingen som är förbjudna att använda på ätliga växter och då måste de märka växten med inte för konsumtion. Även citrusplantor, paprikaplantor och liknande som odlats för dekoration kan man hitta denna märkning på och det är för att man sprutat dem med bekämpningsmedel och ibland kan det ta flera månader innan giftet går ur växten. Giftet kommer dock gå ur växten såsmåningom.

Eftersom kokos åtminstone lär ta en tio år innan den ger frukt så borde frukten som kommer vara helt ofarlig att äta?
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå giftet går ur växten såsmåningom tar nog inte mer än några månader som max.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon