MaxDan
Hej,

Som ny användare är det dags för mig att göra mitt första inlägg här (Jag sökte lite men lyckades inte hitta en tråd om detta. Finns det dubbletter ber jag om ursäkt).

Förra året planterade jag tomater på min takterass i fyra st 50 liters terakottakrukor. Resultatet blev bra, vi hade rikligt med tomater hela sommaren. För att vara min första riktiga tomatsäsong så var jag nöjd. smile.gif

Nu till min fråga: i höstas så drog jag loss och slängde samtliga tomatplantor, men lät jorden står kvar i krukorna över vintern. Finns det någon möjlighet för mig att återanvända jorden i år igen? Jag har googlat och fått lite olika svar, någon verkar säga att det går bra om jag blandar in lite kogödsel i jorden, andra verkar vara inne på att slänga och plantera nytt.

Ni rutinerade tomatodlare här inne: Vad gäller? help.gif

Tacksam för svar.
segelbåt
Jag byter jord varje år så jag har aldrig prövat men:

Om jorden inte är som cementklumpar eller full av gamla rötter så borde det väl gå så länge som de nya rötterna kan utvecklas.
Jorden lär dock vara helt tömd på näring eftersom tomatplantor är väldigt näringskrävande, så du kommer att behöva tillsätta mycket näring.

Jag sätter själv i ren ko på påse och inte ens det räcker hela säsongen utan jag måste tillsätta flytande näring.

En sak att tänka på är om du hade skadedjur förra säsongen så finns de säkert kvar i jorden.
MaxDan
Stort tack för svaret!

Jag gör ett försök, kultiverar och luckrar upp, blandar upp med kogödsel och hoppas på det bästa. tummenupp.gif
Mjärden
Jag köpte 18 l Yrkesodlarjord till mina chiliplantor, men det kommer inte att gå åt allt till dem. Det borde väl att gå att använda den jorden till tomatplantorna, eller ?

Stopp ! Det går inte alls, den jorden är till för träd och buskar i trädgården. nono.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon