Här i Västerås har vi haft två nätter med -8 grader, så här sent har jag aldrig varit med om det och känner oro för trädgården. Syrenhäcken har små gröna blad, en massa växter är på gång med knoppar. Lökväxterna ser väl okey ut men slår allt ut sedan ? Sprang runt här på skärtorsdagen och kastade väv över lite allt möjligt, spannar över pioner och riddarsporrar som kommit upp en bit.
Haft vår trädgård över 30 år och visst kan det snöa lite och bli ett par minus så här sent men knappast värre.
Hur har det varit hos er ?
Åsa, mälardalen zon 2
17-04-2017, 13:34
Är i sommarstugan här i köping inget mer än lupinerna verkar ha tagit lite skada, men lupinerna har jag ändå tänkt gräva upp. Vi har haft ungefär lika kallt här med men vi har haft en del snö med som skydd för växterna men nu har det mesta av snön smält. Har inte skyddat nått alls.
Huggorm
17-04-2017, 13:47
Här på västkusten har det inte varit så illa, en eller två minusgrader som värst på nätterna. Tror ingenting här hos mig har tagit skada faktiskt
Kylan har naturligtvis varierat var man bor. Sedan några år har jag en Magnolia på min södergavel, den har många knoppar i år och jag tog dubbel fiberduk runt hela busken men jag undrar om det hjälper mot sådan kyla ?
Fiberduken skyddar väl bara för 1-2 minus grader.
Gunilla T
17-04-2017, 16:32
Jag bor inte så långt ifrån dig Kajsa så här har det varit lika illa. Vi fick nästan 1 dm snö på långfredagen men det är inte så farligt som de låga temperaturerna nattetid. De två tidigaste Magnoliorna är svarta trots att de inte öppnat knopparna helt och en del annat har fått rejäla skador. Mest orolig är jag för de träd, t.ex. ullungrönnen vars blad spruckit ut, träden överlever inte utan sina blad.
Magnolia `Wada´s memory´ med svarta knoppar
[attachment=87011:DSC087820001.JPG]
Actaea rubra amerikansk trolldruva skall vara grön nu men här finns inget liv kvar
[attachment=87012:DSC087810001.JPG]
Trist Gunilla och inatt blir det väl ännu en kall natt. Jag var tvungen söka på nätet vad Amerikansk trolldruva var för något, men nu vet jag. Om min Magnolia frös får vi se när jag lyfter på väven ?
Vi får bara hålla tummarna att det vänder i veckan.
Huggorm
17-04-2017, 20:29
CITAT (Gunilla T @ 17-04-2017, 17:32)

Mest orolig är jag för de träd, t.ex. ullungrönnen vars blad spruckit ut, träden överlever inte utan sina blad.
Nja, oftast har träden krafter nog att skapa en ny uppsättning löv, åtminstone så tuffa träd som rönn. Jag har haft andra träd som fått löven frusna av sen vårfrost och de har klarat sig fint. Ibland har de kunnat rädda delar av löven, ibland har de skapat helt nya. Värre är det om saven fryser så stammen spricker men de kan klara sånt också om man har tur.
Här i Kumla, söder om Örebro var det ca 12-14 minus. Aldrig varit med om nåt liknande i mitten av april. Det gick hårt åt det som kommit upp och påskliljorna vek ner sig helt och blev frostskadade. Tulpanerna som inte kommit upp lika mycket verkade klara sig för det kom ju 1 dm snö som verkade skydda dem och scillan. I det lätt isolerade växthuset där jag hade ställt in ett antal nyinköpta pelargoner gick allt utom penseerna åt pipan. Himla ledsamt och det hade varit trevligt om SMHI kunde förvarnat att det skulle bli mer än 4-5 minus, så man hade kunnat sätta på värme i växthuset.
Sorgligt Topsy att dina pelargoner frös. Läste att det inte varit så kallt i Örebro sedan 1944.
Mina älskade Kejsarkronor var 1 m långa vid väggarna och blommade snodde in dom med väv men vet inte om dom klarade sig ? Inatt " bara - 4 grader "
Ja det var lite tungt att se hur ledsna så många växter var på morgonen. Hörde att det inte varit så kallt sen krigsvintern också. Fast det är liten tröst. Hoppas rötterna på pelargonerna överlevde så det kanske kommer upp lite senare, återstår att se.
Man kan ju alltid hoppas att sniglarna som börjat kika fram fick en hård natt

, det skulle vara en tröst.
Gossen Ruda
20-04-2017, 11:32
Även här på Västkusten har det varit frost, inte så mycket men tillräckligt. Knopparna på Magnolian ser ganska vissna ut, det blir ingen överdådig blomning. Men det verkar vara det enda som tagit stryk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.