Forte
Planterade ett Transparent Blanche och ett Summer Red 10 meter från varandra för ca 4 år sedan. Mitt Summer Red mår utmärkt, om än med lite svag tillväxt, men mitt Transparent Blanche verkar ha gett upp. Vet att det vissnade ned helt i höstas, innan säsongen var riktigt slut och nu ser jag inga nya skott och bryter jag en kvist är den torr som fnöske. Har haft problem med löss på båda träden, men Summer Red verkar klara sig ändå.

Frågan är då vad jag gör om Mitt Transparent Blanche verkligen har dött? Vågar man plantera ett nytt träd på samma ställe, givetvis av en annan sort? Och vilken sort ska jag då välja? Har för mig att man ska välja så att de båda träden kan befrukta varandra. Vad passar till en Summer Red?
Jan af Lisö
Jag tror inte att du har kommit upp i det som kallas "jordtrötthet" på bara fyra år, så du borde kunna plantera ett nytt äppleträd där.

Fast jag undrar varför kör du med Summer Red och TB, det är ju två stycken sommaräpplen som mognar tidigt och inte kan lagras, du kommer om några år att få massa med äpplen med kort hållbarhetstid.

Vet inte var är träden planterade, i vilken klimatzon och om de står mitt i villaområde eller mitt i en skog eller på en öde ö ?? I villaområde eller sommarstugeområde behöver du inte bry dig om pollnering.

Jag skulle plantera ett gott höstäpple som kan lagras i några månader, min favorit är Amorosa.
Forte
De står på sommarstället, ute i skogen utan grannar i zon 2-3. Eftersom vi stänger ner sommarstället på hösten ville vi vara säkra på att frukten hunnit mogna innan dess, därav valet av sorter.
Jan af Lisö
Skulle gissa att Amorosa är plockbar sista helgen i september, även om den skall ligga till sig ett tag innan den är ätmogen.

Men om Ni måste ha ett sommaräpple i så fall är kanske TB ett bra alternativ för den kan användas både i kakan och göras mos av. Annars blir det mycket äpplen till rådjuren. För ingen av de två sorter kan lagras, tyvärr.

Vad gäller sommaräpplen är det jätteviktigt att inte låta dem sitta på trädet för länge för då blir de mjöliga och smaklösa. Till bakning vill man gärna ha lite syrlig smak. Och man kan dessvärre inte göra must heller på sommaräpplen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon