Jag hller p med ett rundelprojekt. Nu nr jag varit och kpt mina buskar s brjar det sjunka in att jag kanske inte grvt ur hlet p grusplanen tillrckligt djupt. Hur djupt sger ni att en buske behver innan den stter p sten?
Tapio
23-04-2017, 07:16
Halaj!
Jag kr en meter i radie och en halvmeter djupt.
//T
Aqvakul
23-04-2017, 11:01
CITAT (Tapio @ 23-04-2017, 08:16)
Halaj!
Jag kr en meter i radie och en halvmeter djupt.
//T
Bredd r viktigare n djup!
Kvilla
23-04-2017, 11:42
Pust. I broschyren str det 60 bredd och 40 djup. r det supernoga? Om jag ska fixa det mste jag nstan grva ur all jord. Nu r det 60 i bredd i vre delen av lngan och kanske 40 i djupet kika p bilden. Sen ska tillggas att det kanske bara sedan finns 10 cm jord under innan man stter p gruset.
Gunilla T
23-04-2017, 13:15
Nu framkommer det inte vilken buske du tnker plantera men jag undrar om det r praktiskt mjligt att f ngon buske att trivas i den konstellationen. Rtterna utvecklas mest horisontellt och det finns ingenstans dit de kan ta vgen i den upphjda rabatten. Planteringen kommer att torka ut p nolltid och hur skall den vattnas utan att alla jord rinner bort? Dessutom ser det ut som enbart planteringsjord vilket inte r den optimala miljn fr ngot vxande.
Jag skulle ta bort kullen helt och grva upp i gruset en stor planteringsgrop och fylla den med bra jord. Inte optimalt det heller om marken enbart bestr av grus men tyvrr tror jag inte busken kan verleva i det som syns p bilden.