Full version: Seeega penstemon?
Ti bee
Vad är det mina små penstemonplantor vill ha egentligen? De står och stampar och stampar, tycks inte växa knappt alls.
Jag har aldrig odlat penstemon förut, är de så här långsamma alltid? Har satt en 5-6st sorter och alla är lika sega. De gror (en hel del i alla fall), men sedan kommer de inte så långt. Tycks vilja stanna på 3cm. De får ljus, men kanske inte knall-ljust s a s, ska jag ge dem de allra ljusaste platserna tro?
Något annat jag kan göra för att hjälpa dem på traven?
Hur gör ni för att lyckas med era penstemoner? rolleyes.gif
Unn
Tror inte jag har bra svar att komma med smile.gif Jga är oxå förstagångspenstemonsåare, av två sorter och ena sådden grodde inte alls, den andra växer riktigt sakta.... I vilket klimat jag hade den ena eller den andra hoppas jag att jag noterade (man försöker ju lära sig :_) ) , men har inte blocket i närheten just nu! Fröpåseråden känns ju sådär...
Så jag hakar på frågan!
Unn
kerstin z5-6
Penstemoner växer vilt i Nordamerika -samt på en hel hel andra platser.
gror de så har de ofta en lång "barnstadieperiod".Vill du öka på takten så ge så mkt ljus du bara kan .
I byttorna dricker de en hel del medan de på sin växtplats oftast inte har nåt emot torrt tillstånd
Enl frösamlare jag kontaktat, är det ett sämre fröår i år dvs hagelstormar och slagregn förstörde mycket i somras så en del frö är inte grobara .
Om de inte gror kan man pröva med tre eller flera kylperioder
Har fått ut ett förhållandevis dåligt resultat i år , men man får vara glad över de som grott
Vilka sorter har ni sått ??
De är underbara blommor i alla fall smile.gif
Penstemon ovatus
Ti bee
Jag har sått 'chocolate drop' samt en ca 4-5 sorter som ännu är namnlösa (bytes/gåvofröer utan ID, både perenner samt 1åriga ska det vara). Så om jag lyckas få upp någon planta till utplantering så ska det bli spännande att försöka identifiera dem. Då kanske du kan hjälpa till Kerstin? smile.gif
Fast med den här tillväxttakten så känns det avlägset att få till någon tillräckligt livskraftig planta....
(fast å andra sidan så satte jag ut anisisop 'Golden Jubilee' förra året, små taniga fjösar var det, men de tog sig i år istället! Kommer upp ett antal ur rabatten till min förvåning...och glädje förstås! biggrin.gif Förstod först inte alls vad det var för gult mojs som tittade upp mot mig...)

Ja, penstemon är så vackra!! wub.gif Kanske unnar mig någon planta så småningom också... smile.gif

Den där på bilden var ju ljuvlig!! wub.gif
Unn
Züriblau och Shockwave är mina nyförsök....endast de sistanämnda grodde (och växer hur långsamt som helst) kollade mitt lilla anteckningsblock idag (som är på jobbet 7 mil härifrån.....typiskt....vad gör det där :-) ) De sistnämnda grodde snällt i 7-15 grader, de förstnämnnda grodde inte alls efter 6 veckors utomhusvistelse och därefter inne....Om det beror på de divergerande såråden eller olika frökvalitet från olika fröfirmor - who knows....är man flitig antecknare och lär sig att hålla reda på blocken kanske man vet bra mycket mer om sådder än fröpåsebaksidetextförfattaren såsmåningom?
Unn smile.gif
kerstin z5-6
Ni verkar så hybrider .. hm det är inte sådär väldigt överlevnadsdugliga , men kan gå smile.gif
Ti bee
ajajdå är penstemon F1or eller F2or? Det visste jag inte! Jahapp...hm, får väl se om det blir ngt då....
Finns en stor poäng med köpefröer har jag märkt! I alla fall ganska ofta...
smile.gif
kerstin z5-6
Penstemoner med "fancy" namn Chokolate drop, eller bara "skägghatt" tex är oftast hybrider dock är inte P.Digitalis "Husker red "en vekling utan överlever bra .
Ovatus , clutei , barbatus, serrulatus , grandiflorus , och pygmeus är tåliga vackra och härdiga sorter smile.gif
Ti bee
Frågade min ena frökälla och tydligen så kan det finnas barbatus och heterophyllus (?) bland fröerna. Barbatus kan alltså fungera kanske? Är p.h. hybrider?
smile.gif
kerstin z5-6
Barbatus går utmärkt , heterophyllus ska vara härdig till zon 3 men den växer gladerligt här ändå smile.gif Ingen av dem är hybrider utan #riktiga sorter om det var så du menade .vad jag vet är P Husker red en sport dvs man har sparat de naturligt rödbladiga och fröförökat dem .Den är till större delen frökonstant dvs ger samma plantor som moderplantan ,nån enstaka grönbladig kan förekomma smile.gif
Ti bee
Har jag förstått det rätt om p.barbatus är en ursprungsform, men t ex p.barbatus 'Jingle Bells' är en hybrid? Är alla med 'fancy names' hybrider och inga bra frödonatorer?
Det är en djungel, denna växtvärld.... rolleyes.gif
smile.gif
kerstin z5-6
Jinge bells är en hybrid men en som är helt ok ! dvs har testat o den är härdig smile.gif Så det kan man inte säga generellt , man måste testa ...
Ja, det är en djungel ...
barbatus är benhärdig så alla dess hybider borde fungera bra
Ti bee
Innebär det att man kan ta fröer från Jingle Bells då och att de kan ge livskraftiga plantor, eller borde man alltid använda köpefröer när man sår penstemon med 'fancy names'? Är Jingle Bells fröäkta? Vilka penstemon kan man så gåvo/självsamlade frön av? Är det de du nämde och endast om de inte har ett 'fancy name'? Eller får man helt enkelt pröva sig fram med privat-fröerna?
En liten drös frågor som kanske har ett och samma svar....
smile.gif
kerstin z5-6
det finns mer än 400 olika Penstemoner som är mer eller mindre härdiga här och är ursprungsarter eller vad jag ska säja ..
Till dessa hör bla de jag räknat upp här .
Böcker finns förstås i ämnet -mest på engelska .
Jag skulle pröva !
Alla sorter som nämns i denna länk är testade i z 5-6 o håller måttet varav Serrulatus är den absolut mest vattentåliga ..= tål även dålig dränering o lerjord .smile.gif

ps jag gissar att Jingel bells kan ge lite färgvariation om de frösås smile.gif
penstemoner
Ti bee
Tack för svar! smile.gif Jag prövar på så får jag se om det blir något och vad. Inte lagt några stora pengar på just de här fröerna, så jag har inte mkt att förlora.
Nästa år blir det nog några olika köpe-penstemon-fröer istället, så att jag vet vad jag sår. Fast överraskningar är ju också roliga, bara det gror och växer så!
Tack för info! Hade ingen aning om att där fanns så många olika penstemon. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon