Shaggy
Häromdagen såg jag att en väns 3 år gamla plommonträd blivit ringbarkat under vintern. Nu funderar jag på om det går att rädda det. Jag har läst om att man kan bryggympa om man råkar ut för den typen av problem. Problemet är att hon inte kan ympa och jag bara kan det i teorin.
Så vad ska man tänka på för att öka chanserna till att det fungerar. Det finns ympris på mitt träd i form av tjuvskott från roten, kanske inte det bästa ympriset men...
När jag var liten så försökte vi ympa med hjälp av bast och ympvax. Är det fortfarande så man gör? Bast har jag men inget ympvax.
Och så den viktigaste frågan. Hur långt in ska man egentligen skära. Ska man skära igenom hela barken eller stanna mitt i det trådiga lagret intill veden eller hur långt? Jag tror det är där mina ympförsök blivit förstörda.
Egentligen är det väl bara att testa för som det är nu är trädet dödsdömt.
johan1983
CITAT (Shaggy @ 23-04-2017, 15:02) *
Häromdagen såg jag att en väns 3 år gamla plommonträd blivit ringbarkat under vintern. Nu funderar jag på om det går att rädda det. Jag har läst om att man kan bryggympa om man råkar ut för den typen av problem. Problemet är att hon inte kan ympa och jag bara kan det i teorin.
Så vad ska man tänka på för att öka chanserna till att det fungerar. Det finns ympris på mitt träd i form av tjuvskott från roten, kanske inte det bästa ympriset men...
När jag var liten så försökte vi ympa med hjälp av bast och ympvax. Är det fortfarande så man gör? Bast har jag men inget ympvax.
Och så den viktigaste frågan. Hur långt in ska man egentligen skära. Ska man skära igenom hela barken eller stanna mitt i det trådiga lagret intill veden eller hur långt? Jag tror det är där mina ympförsök blivit förstörda.
Egentligen är det väl bara att testa för som det är nu är trädet dödsdömt.

Hur ser det ut? Bild?

Jag har haft träd med barnskador. Jag lät trädet bara vara och det läkte. Trädet överlevde
Shaggy
Jag har ingen bild men stammen är trären.
Gossen Ruda
Hur har det skett? Även om man lägger en bryggymp är stammen naken och oskyddad mot rötsvampar.
Shaggy
CITAT (Gossen Ruda @ 24-04-2017, 14:17) *
Hur har det skett? Även om man lägger en bryggymp är stammen naken och oskyddad mot rötsvampar.

Getterna rymde.
Rötsvampar är ju helt klart ett problem men det är ett luftigt läge ute på landet så ingen direkt extra belastning av olika typer av frukträdsjukdomar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon