Full version: Markduk under häck
Emilyp
Jag planterade en häggmispelhäck för två år sedan. Vi har inte tagit hand om den så nu har gräs och ogräs letat sig ända in till stammen av häcken där man vill att det ska vara jord eller täckbark.
Min undran är nu hur mycket måste jag ränsa under häcken för att sedan kunna lägga markduk och täckbark på.
Det blir ju ett helvetes göra om jag måste ta bort allt gräs och ogräs på 50 m häck!!!!
Tänkte om man tar bort det värsta och sedan lägger på markduk och täckbark som då gör att gräset under förmultnar.
Vi satte ut en lekstuga och la en markduk i botten och efter två år var det ren jord under markduken.
Någon som vet hur jag ska göra utan att behöva slita ihjäl mig!!!!!
Mvh Emily
Gossen Ruda
I naturen klarar sig träd och buskar även om det växer gräs runt stammen.
Emilyp
Jo men jag vill inte ha gräs runt jag vill ha täckbark så det ser snyggt ut
Och gräset och ogräset tar näring från buskarna så dom växer sämre
Huggorm
Du är inne på rätt spår, klipp gräset kort med gräsklipparen så duken ligger bra så kommer det dö. Men du får nog vara med i början och rycka bort strån som letar sig upp förbi markduken inne vid stammarna
Gossen Ruda
Sen får man inte glömma att rötterna som tar upp vatten och näring sträcker sig 1 eller 2 meter ut från häcken. Det blir mycket täckbark. Inne vid stammen finns det få eller inga fina sugrötter.
Emilyp
Tack för hjälpen😊
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon