Elin2
Hej, Vi har byggt en odling låda från tryckimpregnerat virke, men läste att det inte är bra att använda tryckimpregnerat för odling, pga. giftigt. Jag undrar om det kana vara bra att täcka lådan inifrån med dammduk för att skilja från lådan? Är det bra att odla i plast (dammduk) Vi har borrat några hål i botten för att vatten kan rinna när. Tack på förhand!
Tapio
Halaj!

Kort svar: ja.
Får väl säga att jag själv skyr tryckimpregnerat som pesten, och tycker att allt annat är bättre. Linolja, tjära, dyrare virke m.fl.

Fick googla på dammduk. Jag fick associationen till något diffusionsöppet, genomsläppligt, men det var fel.
Jag antar att ni råkar ha en rulle liggande. Annars brukar folk använda byggplast att ”isolera” odlingslådor med.
Den vanliga orsaken till att folk sätter plast innanför lådorna är att förhindra att virket ruttnar.
Men i ditt fall finns en orsak till.

//T

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon