freli005
Hej! Jag är en trädgårdsnovis som blev med trädgård förra året då jag köpte ett radhus. På tomten står en rhododendron som ser ledsen ut; gulgröna blad och förra året kom det bara två blommor på hela busken (i år ser det ut att vara ganska många knoppar dock).

Det jag funderar på är om det går att få den att repa sig och bli så fin som en rhododendron ska vara, eller om det bara är onödigt arbete att försöka göra något åt den? Vad skulle jag i så fall göra? Fylla på med rhododendronjord, eller finns det andra knep man kan ta till?

Tack och hej!
Gunilla T
Hej!

Det skulle vara till hjälp om du satte in några bilder på busken men även omgivningen så det går att se hur den är planterad.
freli005
Absolut, här kommer ett par bilder. Som synes är landet där busken står ganska litet. Dessutom har jorden sjunkit undan så att kantstenarna ut mot gräsmattan har "rullat ner" i landet. Under busken ligger markväv och singel.

Min tanke var att flytta ut kanten på landet en bit emot gräsmattan, fylla på med rhododendronjord så att landet kommer mer i nivå med gräsmattan, lägga ny markduk och avsluta med singel på samma sätt som idag. Låter det som en bra plan? smile.gif

Tack så mycket för hjälpen!
Gunilla T
Du tänker nog rätt att busken bör få en större plantering och den ytan går ju bra att ta från gräset.

Den ser inte direkt välmående ut, har tappat massor med blad. Kanske torka och förmodligen näringsbrist. Ett problem är nog markduken, rötterna kommer inte ner och man bryter hela kretsloppet, ingen bra miljö alltså.

Jag skulle gräva upp busken och ta bort markduken, sedan göra planteringen större och fylla med torv, Rhododendronjord och om du har kompost. Vattna vid behov, Rhododendron klarar inte torka.

Det är inget stort jobb att lyfta upp busken och ta bort markduken, stenarna kan du göra som du vill med. De fyller ingen annan funktion än prydnad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon