Full version: Vinranka i vxthus
Greenroom
Hej Har en vitis labrusca som jag planterade i marken i vxthuset frra ret
Nu har bladen brjat spricka ut lngst ned.De blad som r hgre upp har torkat och vissnat
Har kollat fuktigheten i jorden tycker jag?
Har ventilering i vxthuset med 4 takluckor
Ngon som vet
RibesRubusVitis
Ngot liknande har hnt min vinranka (Himrod) i vxthuset. Ett par utslagna knoppar med blad och sm blomklasar har redan torkat ihop. Det kan bero p ett par sena frostknppar som drabbat ven zon I. Nr det r sol blir det vldigt varmt och d lockas knopparna att sl ut fr tidigt, och r drmed extra srbara om det fryser till. Vinet har mest tillvxthormon lngst ut i spetsarna; det r drfr som vinodlare vntar mycket lnge med att beskra, just fr att skydda de lgre knopparna.
Tnk ocks p att en s ung planta som din nnu inte har ett fullt utvecklat rotsystem, och drfr behver mer vatten i brjan.
Greenroom
Finns det ngot hopp fr vinrankan eller slutar den vxa ifall toppen har vissnat tro???
sa, mlardalen zon 2
Finns det grna blad p vinrankan nnstans s kommer den verleva och troligtvis vxa rtt mycket i sommar, labruskadruvor brukar vara kraftigvxande.Kanske de dr vissna topparna kan ven vara ett tecken p att det varit lite fr torrt i marken (inte bara frostskada) d brukar de yttersta vissna frst. r det en hyfsat nyplanterad planta s klarar den inte alltfr torr mark under vrvintern-vren det r gamla plantor som har rtter som sker sig flera meter ner i marken som klarar torka rtt bra
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon