Sjbotten
Hej!

Jag kan ingenting om trd, buskar och snt!

Har en rtt stor tomt och ska plantera dit lite trd/buskar osv. Har varit bjrk och rnn dr frut som jag grvde bort fr ngra r sen. Trden var gamla d och en del sg lite rtskadade(?) ut invndigt. Men vet inte om det bara var av lder?

Hursomhelst problemet r att det har varit myr/allmnt bltt p tomten innan omrdet dikades ur p 50-talet fr bebyggelse. Under ett tjockt lager av matjord ser det ut som typ sjbotten. Stora kakor av illaluktande bl ser inte s kul ut. Grver man ett hl fylls det rtt fort av vatten. S min frga r vad ska man plantera hr egentligen??? Tycker pilar o hngbjrkar r fina men gillar de marken? Jag bor i Gllivare s vxtzon 7+ r det nog.

Jttetacksam fr tips! r helt okunnig p snt hr...

//Christofer
Huggorm
Bjrk brukar klara av sna lgen ganska bra. Utbudet fr zon 7 r ju lite magert annars, det finns inte mycket utifrn som klarar snt. Det finns ngra poppelarter som kanske kan vara intressanta annars
Sjbotten
Tack fr tipset jag ska underska saken. Poppel sger du.......vr fastighetsbeteckning r Poppeln 1, HA HA HA!!! Jo, vi bor ju nstan i Sibirien smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon