Behver man gdsla blomsterrabatter och i s fall med vad ?
sa, mlardalen zon 2
30-04-2017, 08:46
Beror p vad du menar r det perenner och man inte klipper bort och rensar kan de ofta klara sig nstan helt utan gdning (allt man tar bort mste man erstta med gdning) d kan det rcka gda med mnga rs mellanrum. Rensar du bort, plockar buketter etc. ja d kan man behva gda lite oftare.
Ska du odla ettriga sommarblommor kan du behva bde gdsla upp marken innan plantering och sedan kanske ge nn giva till i mitten av sommaren.
Det spelar i stor sett ingen roll vad du gdslar med vxterna ser ingen skillnad du kan ta ko/hst/hnsgdsel, du kan ta konstgdning, nsselvatten, guldvatten, kompostjord etc. Det man br tnka p r att r alla gdselmedel inte frbttrar strukturen p jorden med mullhalt och liknande s r det hrd lera och liknande kan det vara bttre lgga p snt som kompost eller kogdsel n att bara kra med ngot snt som bl korn. Det som r viktigt att veta r att man inte br gdsla flerriga vxter efter midsommar.
Tack fr infon. Idag nr jag planterade om de kungsljus, som sjlvstt i vriga delen av lotten(5-6 st) slngde jag i lite hstgdsel i planteringshlan och la lite jord ovanp, innan jag planterade dem. Frra ret planterade jag om kungsljusen redan p hsten ren innan och jag tycker inte att de vxte s bra, s nu har jag tergtt i vromplantering.
Jag myllar vl ner lite hstgdsel i rundlisten, innan jag stter mina blomfr, som jag sparat sen frra ret bla fr till hga blommor en av dem gula, vet inte namnet.