Tänker ge mig på att odla potaris för första gångrn. Vet inte mycket om hur man gör därför vänder jag mig till alla er experter!
Ha en fin lördag!
Britt-Marie
24-04-2004, 09:58
Skall tala om hur vi gör:
Lägger först ut potatisen inomhus, så att det blir fina groddar på dom.
När du se´n sätter potatisen så tänk på att dom vill ha sandig jord eller mycket lätt, välgödslad jord.
Potatisen (den nya) växer i ytan, så därför måste man kupa runt växten, så att man döljer potatisen bra, när den har börjat att växa. Ca 1 dm upp på blasten, brukar vi dölja med jord.
Vi brukar alltid få fin potatis och mycket. Du kan också sätta potatis inomhus. Gör det i spannar. Går jättefint. Behöver inte vara krukor. Se bara till att du dränerar ordenligt med lekakulor i botten.
Lycka till!
Jag ska berätta en annan variant hur vi gör som har värsta lerjorden man kan tänka sig.
Förgro potatisarna.
Bearbeta och gödsla jorden först.
Dra en grund sträng och placera ut dina potatisar med lagom avstånd.
Lägg på ett jämnt lager av halm, 40-50 cm tjockt.
VATTNA MYCKET och ha på potatisgödsel.
När alla andra rensar ogräs vattnar du och ser glad ut.
Skämt å sido: Vi fick jätte fina potatisar i fjor under vår halmodling men det kräver mycket vatten. Vi tänker köra samma variant i år och tänkte även prova med några gula lökar. Vår lerjord är inte så jätterolig och fungerar halmodlingen så är halm billigare än alternativet att blanda upp jorden på annat sätt.
Lycka till!