Henrik91
Jag planterade 3 st doftschersmin finn E i förrgår. Avståndet mellan plantorna blev 2 meter. Är det det för tätt? Dom kan ju bli högst 3 meter breda. Kan det ge negativa konsekvenser? Jag har aldrig hört talas om en Finn E häck förut. Bör jag öka avståndet med 1 meter i mellan plantorna?
Gunilla T
CITAT (Henrik91 @ 30-04-2017, 23:53) *
Jag planterade 3 st doftschersmin finn E i förrgår. Avståndet mellan plantorna blev 2 meter. Är det det för tätt? Dom kan ju bli högst 3 meter breda. Kan det ge negativa konsekvenser? Jag har aldrig hört talas om en Finn E häck förut. Bör jag öka avståndet med 1 meter i mellan plantorna?

Du har planterat en buske med det vetenskapliga namnet Philadelphus coronarius `Finn´ alltså en framtagen namnsort av arten doftschersmin. Bokstaven E är en kvalitetsmärkning av vedartade växter för svenskt klimat och har inget med namnet att göra.

Svårt att säga om det blir för tätt, det beror kanske på vilket syfte du har med planteringen.

Doftschersmin är en buske som lätt blir risig och måste klippas ur med jämna mellanrum, dessutom slår den rikligt med rotskott. Buskarna brukar också drabbas av mängder med svarta bladlöss vars honungsdagg får bladen att glänsa. En tröst är att busken tål dessa angrepp bra så man behöver inte göra något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon