elincederlundt
01-05-2017, 17:31
Hej!
Vi har precis planterat en Idegranshck (hiilli) intill vr stdmur. Vi planterade ca 1m hga krukodlade plantor. Jag undrar nu om ni har ngot bra tips med bevattning. r en droppslang att fredra? Hur ofta ska man vattna och hur mycket? Som jag har frsttt det r det bra att vattna ordentligt nr man vl vattnar fr att rtterna ska ska sig nedt, frgan r bara hur ofta och p vilket stt man bst vattnar?
MVH
Elin
EvaKlemming
28-05-2017, 09:18
Hej
Min erfarenhet r att idegran r oerhrt tlig hckvxt. Jag har valt idegran till alla svra partier utmed syrenhckar och under stora trd. P platser i full sol och i torr skugga. I befintlig jord. Plantorna har varit alltifrn 50 cm hga till 100 cm hga. Vissa plantor har grvts upp och planterats om p andra platser. Alla har tagit sig och r grna och tta. Jag vattnar mycket vid planteringen, drefter en gng i veckan ordentlig frsta ssongen. Andra ret och drefter vattnar jag hela sommarssongen ordentligt var 1,5 vecka, men jag vet egentligen inte vad som r rekommenderat. Min erfarenhet r att idegran tl lite torka, den kan till och med bli lite gul eller tappa frg om den blir torr men repar sig fort igen efter en period med ordentlig vattning. Vnligen Eva.