elincederlundt
Hej!

Vi har precis planterat en Idegranshäck (hiilli) intill vår stödmur. Vi planterade ca 1m höga krukodlade plantor. Jag undrar nu om ni har något bra tips med bevattning. Är en droppslang att föredra? Hur ofta ska man vattna och hur mycket? Som jag har förstått det är det bra att vattna ordentligt när man väl vattnar för att rötterna ska söka sig nedåt, frågan är bara hur ofta och på vilket sätt man bäst vattnar?

MVH
Elin
EvaKlemming
Hej
Min erfarenhet är att idegran är oerhört tålig häckväxt. Jag har valt idegran till alla svåra partier utmed syrenhäckar och under stora träd. På platser i full sol och i torr skugga. I befintlig jord. Plantorna har varit alltifrån 50 cm höga till 100 cm höga. Vissa plantor har grävts upp och planterats om på andra platser. Alla har tagit sig och är gröna och täta. Jag vattnar mycket vid planteringen, därefter en gång i veckan ordentlig första säsongen. Andra året och därefter vattnar jag hela sommarsäsongen ordentligt var 1,5 vecka, men jag vet egentligen inte vad som är rekommenderat. Min erfarenhet är att idegran tål lite torka, den kan till och med bli lite gul eller tappa färg om den blir torr men repar sig fort igen efter en period med ordentlig vattning. Vänligen Eva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon