Symmetriskpotatis
Hejsan, jag började odla en avokado planta för ungefär ett halvår sen och den växer bra. Dock mestadels rötterna. Uppåt växer den knappt alls. Ungefär en CM ovanför kärnan är där 6 föredetta jättetjocka blad som nu har börjat bli bruna. När jag googlar på bilder så liknar den inget jag sett innan, alla verkar få jättelånga pinnar innan det börjar växa några blad. Men den där pinnen har knappt kommit utanför kärnan ännu.

Någon som vet varför den ser ut såhär? Har aldrig gjort detta innan så kan ha gjort något fel med, men tror inte det.

tack på förhand.
Paxxe
Det ser nästan ut som att bladen ruttnar :/
abborrmaster
Så fort jag såg att kärnan öppnat upp sig och blottat växten planterade jag min i jord...
Caesarsbuddy
Detta var ett tag sen, så du kanske har klurat ut det. Men en avokado planta ska planteras i jord så fort den har fått någorlunda rötter, eller tills det börjar växa ut små små vita fluffiga utväxter på rötterna (nej detta är inte mögel). Plantan behöver nämligen näring (från jord) för att själva stammen ska börja växa!

Jag har aldrig sett något liknande du har lyckats få fram, men om du har kvar den skulle jag testa att plocka bort bladen och plantera i jord och se om den återhämtar sig smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon