Full version: Oups...
Carina
Hittade häromdagen en himla massa pingstlilje- och pärlhyacintlökar.
Jag skulle ju fått dem i jorden i höstas....men det glömdes visst bort sad.gif
Pärlhyacintlökarna ser ut som att de skulle vilja börja växa nu.
Hjääälp, vad gör jag??? ohmy.gif

/Carina
Ina
Putta ner dem i jorden så fort det är möjligt! Jag råkade ut för samma missöde som du vid ett tillfälle och försökte rädda de stackars lökarna. Det lyckade över förväntan, de blommade senare än de övriga som hade kommit i jorden på hösten men de klarade sig! smile.gif
Alpiner i Halmstad
Vårblommande lökar bildar rotsystemet under hösten före. För att rotsystemet skall utvecklas krävs en temperatur som inte är lägre än 6 grader. För att få ett bra utvecklat rotsystem bör lökarna stå i 8-10 grafer under ca. 6 veckor. Efter den tiden kan lökarna få känna på den riktiga vintern, kan Du då gräva ner dem så är det bra.
Lökar utan rötter blommar till våren, men utan rötter tynar de bara bort efter blomningen.
Lycka till Bernt
Carina
Tack för tipsen! smile.gif

/Carina
Jennyn
Jag missade att sätta några lökar av en spännande påskliljesort i höstas. Kan det fungera att stätta dem i en kruka som får stå i matkällaren (6-10 grader varmt ungefär) i sex veckor och sedan flyttas ut? Eller ska man flytta när den värsta vintern är över och de andra påskliljorna börjar titta upp?

Undrar Jennyn
Annika zon 4
Det går säkert bra Jenny. Jag gjorde i princip tvärtom i fjol. Jag grävde upp (i tjälfrusen mark) iris, hyasinter och påskliljor, som jag tog in och planterade. Eftersom jag bor i ett kallhål, så fick jag uppleva blomning redan till påsk. Sedan planterade jag ut lökarna igen. Jag ska ut å gräva i tjälen i år också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon