CallEva på Öland
Calle från Ön under nordvind
Britt-Marie
Yes!
Förra helgen!
Copycat
Jag SÅGADE ner mina "djävulsrosor" för mer än en månad sedan. Hur kan man döpa rosen till "Peace"? Den är monsturös i sitt växtsätt, skjuter iväg 3-4 meter långa spröt som fastnar i hår och kläder. Taggarna är inte av denna värld, men ack så uuuuunderbara blommor. Vilken doft, jättestora gulrosa blommor. Jag gick i alla fall ut för att avliva f..nskapet, SÅGADE ner det till en stubbe. Tror ni att det hjälpte? Ha, ack va' jag bedrog mig. Men i år ska jag tukta den ofta, så den inte ränner iväg sådär. Det går alltså att klippa ner rosor FÖR tidigt också. eller gäller det bara min "djävulsros"?
CallEva på Öland
Hej där bland taggarna!
Då är det väl bara att ge sig ut och klippa

Calle från Ön nu under sol
Nutten
CITAT
Hur kan man döpa rosen till "Peace"? Den är monsturös i sitt växtsätt, skjuter iväg 3-4 meter långa spröt som fastnar i hår och kläder.

Hmm, knappt klätterrosorna brukar bli så höga tongue.gif Å Peace är en rabattros som man skär ner till ungefär tre ögon varje vår när musöronen syns. Har du gjort det ska den inte bli så monstruös biggrin.gif Eller så får du skära ned på gödningen, men då blir rosen inte lika fin...

Så finns det även rosor som inte får så mycket taggar om det är det som bekymrar dig!
Blomstertanten
Jag har klippt rosorna ! Men jag bor i zon 3 så egentligen är det nog lite tidigt. Men björken har fått musöron om man tittar väldigt noga ( med stjärnkikare) tongue.gif
Hörde nån gång att nån trädgårdsgubbe sa att det inte är så himla noga när man klipper dom. Så jag har gjort ett litet test nu !
unsure.gif Hoppas bara att det går bra !
kerstin z5-6
Rosor har taggar , det är en del av deras natur , finns mer eller mindre taggiga . men blommningen uppväger allt ! laugh.gif
Unn
Har klippt rosor i veckan....fast jag har i stort sett bara gamla busksorter, så det känns inte som ett nödvändigt ont smile.gif Har bara knipsat där jag ville ha mer förgrening på de nysatta, å så på de rotäkta gamla maximorna på framsidan, som tenderar att dra iväg högt över fönstret och upp i vasstaket om mna inte passar dem en smula smile.gif
Unn
"En taggig ros är ändock en ros" var det någon som sa...
Copycat
Hejsan ! Jag tycker inte att Peace har speciellt MYCKET taggar, men dom blir propotionerliga till resten av växten. Tänk själv, en rosstam som är tjockare än en tumme, det blir rejäla taggar det . Inte många, men STORA och vassa. Jag kan inte heller påstå att jag skött detta "lilla" monster särskilt bra, jag hade ingen plats för den då jag flyttade så jag fick DRA isär rötterna i sidled och lägga några stora stenar på för att rötterna inte skulle synas. Klippt ner den har jag gjort när den blivit så lång att den fastnar i hår och kläder, för att inte tala om när långhårskatten fastnat. Då är det inte roligt att försöka få loss henne, det kan jag lova. Jag har aldrig tillsatt någon gödning i min rabatt sedan jag flyttade in för några år sedan. Det är mest storsten i rabatten. F.o.m. i år ska det bli pallkragar. tongue.gif
Kajsa
Har klippt rosorna idag, bara Madame Plantier och Mozart som jag tog bort större grenar av, annars mest puts och enstaka grenar av de andra.
Efter allt regn har det nu börjat grönska, vilken härlig tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon