bara115
Hej!
Flyttade in i mitt hus för två år sedan och har ett äppelträd och ett plommonträd. Första året kom inget på plommonträdet för förra ägarna hade beskurit det jättehårt. Trodde först inte det skulle komma något förra året heller och funderade på att ta bort det men vi fick ca 10 plommon som var jättegoda. Blev glad när jag såg att det i år är massor av blommor men nu har jag upptäckt en sorts ticka på trädet. De sitter på lite olika ställen bland annat på huvudstammen så det går inte att beskära bort. Finns det något att göra för jag vill ju gärna ha kvar det eftersom frukten var så god och det nog är ca 20 år gammalt.
Äppelträdet ger massor med frukt men merparten av frukten är angripen av någon insekt. Läste någonstans om något man sätter i trädet, kan det varit feromoner? Kan detta hjälpa och vet någon vad det heter?
Hoppas någon kan hjälpa mig:)
Ha en bra dag!
Huggorm
När det kommer svamp från stammen är det tyvärr inte mycket att göra. Svampens fruktkropp, det man ser, är bara en liten del av hela organismen. Den finns i hela trädet, eller åtminstone de döda och halvdöda delarna. Kanske är svampen en reaktion på beskärningen eller så var det ändå dags för trädet, plommonträd blir inte så gamla.

Vill ni bevara trädet kan ni ta kvistar från det och ympa på en ny grundstam. Eller så kan ni posta bilder på trädet, löv, blomning och frukt så kanske det kan identifieras. Det finns bara ett begränsat antal olika sorters plommon så det borde vara fullt möjligt. Och sedan kan ni köpa ett nytt träd av samma sort. Jag planterade ett opal i fjol och det blommar nu så man får frukt väldigt tidigt även från nyplanterade träd.
bara115
Tack för ditt svar. Kan man plantera det nya på samma ställe? för trädgården är ganska liten.
    [attachment=87090:image.jpeg][attachment=87089:image.jpeg]
    Huggorm
    Det där såg ju inte så illa ut ändå, förutom beskärningen som såg helt bedrövlig ut. Skall jag gissa så kan trädet leva tio år till åtminstone, även om det kommer försämras hela tiden.

Om man verkligen bestämt sig för att ersätt trädet kan man ta bort några grenar på ena sidan och sätta nya trädet en meter eller mer från gamla stammen. Men det är ändå bättre att plantera längre ifrån, om man kan hitta en plats.

Vad blir det för färg på plommonen? Blir dom stora?
    bara115
    Plommonen är lila och vanlig plommonstorlek, inte någon större sort.
    Vad glad jag blir att det har ganska många år kvar.
    Ja beskärningen var verkligen ingen höjdare, trodde som sagt att det var helt förstört först.
    Ska jag ta bort tickorna på stammen eller spelar det ingen roll att de sitter kvar?
    Huggorm
    Det spelar ingen roll om du tar bort svampen eller låter den sitta kvar. Man kan prova att pensla på atamon eller andra ämnen men det är svårt att ta död på svampen när den väl fått grepp.
    bara115
    Tack för svaren!😀
    Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon