Hej!
Har en klängväxt som växer upp ur en sköldpaddsliknande bark. Har haft den i 15 år. I bland dör alla blad men så kommer det nytt igen. Det senaste året har det haft en angripare - en 2 mm stor parasitsak som suger ur saft ur bladet och sprutar genomskinligt klet på mitt fönster! Nu har blomman tappat alla blad och ett nytt skott är på väg. Min fråga är:
Vad är det för växt?
Vad kan det vara för något som angriper den?
Hur kan jag bli av med angriparen?
Angriparen har ing ben och rör sig inte - den ser mer ut som en sugproppsgrejsimoj....
Någon som blir klok på min fråga?
Jag köpte växten på Plantagen på Torp i Uddevalla.
Med vänliga hälsningar Kenia
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2017, 14:08
Gissar att skadegöraren är sköldlus de brukar utsöndra mycket honungsdagg. Som unga och mycket små är de rörliga och ofta sprids de till alla växter som står i samma fönster.
Växten är en Dioscorea elephantipes (vet inte om den har något svenskt namn)
Tack! Ja jag insåg efter lite googlande att det var Sköldlöss på min Elefantfot. Nu återstår bara att se om jag lyckas bli av med dem - de verkar vara svåra att få bort. tack för svar - och om ni har tips på hur jag får bort sköldlöss tar jag tacksamt emot det
Jag skulle vattna med Substral insektsmedel eller sätta i Provadopinnar - båda fungerar när plantan växer och tar upp vatten. Vill man inte använda dessa så rekommenderas såpa+alkohol (på bladen). Har ingen erfarenhet av detta men googla på t.ex. 'såpa mot skadeinsekter'
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.