Full version: Armeringsjärn
Madeleine1
Hej!

Jag hade tänkt använda armeringsjärn som spalje. Behöver man rostskyddsbehandla det på något sätt eller sätter man upp det som det är? De armeringsjärn som legat ute hos byggvaruhus blir verkligen knallorange av rost, men de jag sett i t.ex Enköpings parker bara ser lite lagom slitna ut. Tips?

rolleyes.gif
kerstin z5-6
Jag behandlar aldrig , dels tycker jag rostfärgen är snygg , dels flagar påmålad färg bort o det är inte snyggt .
Har haft mina bågar av armeringsjärn i flera år nu och de ser opåverkade ut -förutom rostfärgen då smile.gif
Posse
CITAT (Madeleine1 @ 24-04-2004, 11:01)
Hej!

Jag hade tänkt använda armeringsjärn som spalje. Behöver man rostskyddsbehandla det på något sätt eller sätter man upp det som det är? De armeringsjärn som legat ute hos byggvaruhus blir verkligen knallorange av rost, men de jag sett i t.ex Enköpings parker bara ser lite lagom slitna ut. Tips?

rolleyes.gif

Det är nog ingen risk alls att armeringsjärnet blir förstört av rost. Men iallafall om man brukar uppehålla sig i närheten, tycker jag personligen att det skulle vara mycket otrivsamt med fritt rostande armeringsjärn i trädgården som ser skrotigt ut och som kan färga av sig på växter, kläder, händer m.m.. sad.gif

Varmgalvanisering/förzinkning är relativt billigt och borde hålla i minst 50 år. smile.gif
Berith
Jag har målat mina armeringsjärn med svart hammarlack. Har iofs inte gjort nån stor spalje utan bara blomstöd i olika höjder och former. Vet inte om hammarlack flagar med tiden?
Smekajsa
..visst är det läckert med rostiga armeringsjärn...
och det tycker nog mina klematis också för de växer som "ogräs"
är helt såld på rostiga saker sedan tidigt 90-tal!!
har en gammal ROSTIG balja som jag brukar ha krasse i
döö-lääckert.............
..i år ska min änglatrumpet planteras i en rostig gammal lövkorg, 1 meter hög och c:a 50 cm i diameter
mums.........
Madeleine1
Eftersom jag ska ha spaljen mot trä är jag lite rädd att rosten ska göra att träet blir randigt om det regnar. Den kommer att "stå" på överliggaren till räcket runt altanen. Jag vill absolut inte måla spaljen svart utan vill hellre ha den "naturell", dvs lite rostfärgad. Jag kanske ska lacka den?? Eller kan man olja in den på nåt vis?? wacko.gif
MariaS
Hej
Jag har ett armeringsnät för mina Björnbär och Tayberrys. Både mot vägg och runt träd. Det verkar inte rosta speciellt mycket där växterna klättrar. biggrin.gif

Det lilla av nätet som syns och som ev rostar, ger bara en snygg effekt tycker jag.

Den enda färg som fäster på armeringsjärn annars är just hammarlack!

Marias
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon