Barbera
24-04-2004, 10:27
Hej!
Kommer att behöva köpa en hel del krukor till sommarsäsongen och skulle vara tacksam för tips om var jag kan hitta stora, snygga och BILLIGA krukor. Bor i Stockholm, så utbudet borde väl vara relativt stort..?
Hälsningar
Barbera
evarina
26-04-2004, 13:26
Det beror på vad du menar med billiga. VIll man ha billiga krukor gör man smartast i att köpa dem på hösten är min erfarenhet. Men jag brukar köpa stora plastkrukor på Plantagen, Coop eller Rusta. (Plast för att jag inte kan ha något tyngre på balkongen).
/E
jag brukar också köpa mina på plantegen eller på Bauhaus, men jag köper alltid terracotta krukor när de har rea på dem i månadsskiftet sep./okt.
Barbera
26-04-2004, 19:05
Hej!
Tack för tipsen! Frågan är om jag lyckas lägga band på mig ända tills säsongen är över... Troligen inte. Men nu vet jag var jag ska leta i alla fall! Var visserligen på Plantagen i helgen, men de hade inget som jag föll för direkt. Så jakten fortsätter!
Hälsningar
Barbera
Copycat
26-04-2004, 19:21
Coop Forum har i alla fall haft fyra för 99:-, varav den stora tyckte jag var STOR. Terrakotta, lite grekinspirerat.
Jag köper stora lövkorgar (finns på Plantagen) som jag klär invändigt med dammfolie (finns också där). Folien behöver inte ens fästas bara den viks väl och täcker hela insidan. Lägg några cm småsten e dyl i botten som dränering och gör hål i dammfolien på insidorna, några cm från botten. På det viset får du en vattenreservoar i botten. Sen är det bara att fylla med god jord och plantera. Möjligtvis håller inte korgarna i evighet, men jag har haft några som stått ute året om utan tak i flera år och de är fortfarande fina. Jag har t ex syrener i mina korgar.
Barbera
03-05-2004, 19:09
Hej!
Ja, det är ju faktiskt ganska få krukor som jag tycker är snygga. Och då kan det väl lika gärna vara en lövkorg! Varför inte? Tack för tipset!
//Barbera
Prinsessan
05-05-2004, 10:40
Jag köper stora terracottakrukor på ÖoB! Det finns massor och så är dom billiga med =)
Ja, ÖverskottsBolaget är ett hett tips!
De har även stora korgar som man kan klä invändigt som nån tidigare tipsade om.
Själv har jag letat i flera veckor efter en kruka som är hög (fick ju veta här i forumet att luktärterna vill ha DJUUUPA urnor!), utan att vara alltför stor runtom. Hittade i helgen en oval hög zink-urna på Jysk! Enkel och snygg, dessutom.
129:- var kanske inte jättejättebilligt, men andra höga dito jag sett på t ex Växtriket o Plantagen och mindre plantskolor, har kostat typ 400:-, så jag slog till direkt!
Leta också gärna efter baljor e dyl.
Själv har jag i antikbodar o auktioner på landet hittat bl a en STOR gammal kolbärare för en hundring och några stora gamla grytor för några tior. Funkar skitbra att plantera i!
Jag brukar också köra med lövkorgar av pil. I år såg jag att Plantagen klätt dem med plast invändigt, så då borde det räcka med att sticka lite hål i plasten. De kostade 129, och jag tror de rymmer 50 liter.
Jag har köpt en drös som jag tänkte försöka odla blåbär och rabarber i, få se hur det går. Ni krukproffs, tror ni det kommer att fungera?
alltså, jag vet inte om det kvalificeras som snyggt, men billigt blir det...... tigg plasthinkar i närmsta saluhall och kladda på lite färg! plastkrukorna som säljs tycker jag brukar vara så fula, så dom har man ju ingen lust att slänga pengar på....
miss piggy
07-06-2004, 08:29
Jag hittade stora plast krukor i terakotta färg för 20 lappen. De är rejäla, men inte supersnygga. Dock perfekt till en balkong de de inte väger nått.
Hittade dem i en pryl butik i Stockholm, Odenplan. En sån där butik som säljer en massa skit ni vet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.