Pust... vi satt thujahäck den 30 april i år och när vi åkte och köpte plantorna som var av storleken 160-180cm så såg de jätte fina ut, inga svarta barr eller dyl alls.. Så idag när jag skulle gå och slå på droppslangen till dom så upptäckte jag svarta barr på några av plantorna.. Började googla och hittade då massa info om phytophtora lateralis, nu vart man satt på nålar, kommer häcken dö nu?
Det har ju varit bra många frostnätter den senaste veckan här också, men kan frostskador se ut såhär? Katter springer det lite här och var också som pinkat på häcken, men frågan är om dom lyckats pissa så pass högt upp? Iof så vänder dom ju baken till och pinkar satt det kanske kan komma så högt? Jag skrämde iväg 2 katter som pissa på busken senast igår, hur ser busken ut om den tagit skada av kattpiss eller hundpiss? (vi har hund också som kanske smitit dit?)
Vad bör man göra? Klippa bort, elda upp och invänta vad som händer? Eller vad gör man? :/
Närbild:

på lite avstånd:

Gunilla T
12-05-2017, 15:52
Riktigt, riktigt tråkigt med både allt arbete och ekonomi. Det är inte frostskador eller pinkande från katter/hundar eller för den delen torka, då blir tujan brun och inte svart.
För många år sedan var jag och lyssnade på Maj-Lis Petterson från SLU, den främsta expert vi har i Sverige på växtsjukdomar. Det var första gången jag hörde talas om Phytophtora lateralis en svampsjukdom som drabbar i första hand cypresser och tuja. Då hade man nyss gjort de första identifieringarna i Sverige. Det hon sa var att barren blir svarta, inte bruna som vid andra skador. Finns inget botemedel mort svampen.
Det här är konsekvensen av den allt mer omfattande globala handeln med växter och att vårt klimat blir varmare och flera sjukdomar får fäste. Smittan kommer från holländska plantor och från Holland importerar vi massor.
Jag har dessvärre inga goda råd men om det var min häck skulle jag klippa bort allt angripet som är svart, bränna det och avvakta. Har du någon garanti från företaget som sålde plantorna? I så fall bör du reklamera även om det är en ytterst liten tröst i eländet.
eskil43
12-05-2017, 20:26
Hur ofta och hur länge har växterna fått vatten sedan planteringen?
Var växterna med klumpar, eller krukodlade.
Frostskador kan vist se ut på detta viset som bilderna visar!
Hur länge har växterna stått ovan mark innan planteringen?
Har dessa möjligen legat travade i pallar under transporten?
Hur transporterades växterna hem?
Hej!
Ursäktar sent svar, men jag drog iväg utomlands samma dag som jag skrev här, men jag tackar så mycket för svaren! Vi har kontaktat butiken som vi köpte dem i och de är beredd att låta oss få full kompensation och byta ut hela häcken, satt det ä ju skönt i vart fall, men det man blir osäker på är ju om det verkligen är phytophtora lateralis? För skulle det inte vara det så är det ju till trots inte så roligt att lägga ned jobbet på att gräva upp dem och gräva ner nya igen, helt i onödan...
Jag frågade om dom var 100% på att det var phytophtora lateralis då jag klippt av en massa svarta grenar och åkt dit med innan jag åkte iväg utomlands, och dom trodde det men var inte helt säker, dom skulle kolla mer i veckan sa dom, men enligt dem så hade de kollat alla butiker i sverige och inga andra rapporter hade kommit in om samma problem som vi sett på våran buske så att det verkar inte vara fler med denna förmodade sjukdom i vart fall ifrån den leverantören som dem köper in ifrån..
Vi planterade dem den 30 april, och då var de fina.. efter det både snöade det och vart riktiga frostnätter, vi satt också samtidigt på ett annat ställe en lägre (yngre) thuja häck också och den har blitt helt orange efter frostnätterna tyvärr och ser inte så trevlig ut alls, så jämför man dessa så ser ju de större thujorna bättre ut en dom mindre, dock förutom de svarta då.
Vi har vattnat dem med droppslang 2 gånger i veckan, ca 3-4 timmar har droppslangen stått på per gång. Vi körde hem thujorna ståendes i en hästtransport. De var krukodlade och stod i 10 liters krukor, och var av storleken 160-180cm höga. Vi körde hem dom den 29 april, så de stod i transporten över natten tills den 30:e då vi planterade dem. Hur de kom till butiken vi köpte dem ifrån vet jag tyvärr inte.
Sen den 12 maj upptäckte vi de svarta grenarna för första gången, jag klippte då bort allt svart vi såg då, och nu när jag kommit hem igen så tycker jag inte se att det kommit något nytt svart i vart fall. det är kvar på nått ställe där jag missat å klippa då det vart lite panik alldeles innan resan..
Så nu hoppas jag dem kollar upp på något vis och kanske kan få bekräftat vad det är, hur dom nu kan göra det?
Gunilla T
01-06-2017, 13:19
Jag föreslår att du kontaktar SLU Alnarp för att höra om du kan skicka in en analys. Det är ju viktigt för dig att få bekräftat vad det är för att kunna gå vidare. Det finns ett stort intresse hos SLU också att informera sig om växtsjukdomar och om möjligt hitta smittokällan.
Här är en länk;
http://www.slu.se/om-slu/kontakta-slu/
Tack för svar! Ja det kanske man skulle kunna göra, tack för länken.
Mvh B