Full version: Avstnd trd
JGsson
Jag r mitt uppe i stt flytta trd och undrar ver lmpligt planteringsavstnd.
Det ena r lnn ( vanlig lnn) som jag ska stta p rad. Jag vill ju grna ha en snygg rad med fina skuggade kronor under min livstid, ungefr som en trdall mot tomtgrnsen....men vill ju heller inte stta s ttt att trdet inte mr bra och ser konstiga ut om en si s dr 30 r ( och framt ven om inte det d kommer stra mig) . Ska jag hellre tnka att de ska fungera som solitr?
Det andra r lnnar som ju varken blir lika hga eller breda.

Min frsta tanke som jag nu tvivlar p r;
4.5 m frn tomtgrns en lnn och sedan 4.5 till nsta lnn sedan 4.5 m till 3 rnn ar som har 3 m mellan sig och sedan 4.5 m till en ln och ter 4.5 m till en lnn och sedan 4.5 till tomtgrnsen.
Vad tror ni om detta, r det allt fr ttt?

Tacksam fr kloka svar!
Dava
Hur gjorde du? Sitter sjlv med ungefr samma fundering, men i Zon ett tnkte vi plantera 4 Plataner p rad. Vi gjorde en ritning och kom fram till att 4,5 meters avstnd kndes rimligt...

De ser ju s hiskeligt sm ut just nu, men p plantskolan dr de kptes str det 5 p en rad med 6 meters mellanrum och ser ofrskmt bra ut.. Enligt trdgrdsmstaren har de bara sttt dr i max 10 r...
JGsson
Hej! Kom ju inga goda rd frn ngon bttre vetande s jag valde ett avstnd p dryga 3 meter mellan rnn trden och 5 meter gllande lnnen. Tiden fr visa om det var rtt eller inte sweatingbullets.gif sweatingbullets.gif
Lycka till!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon