JohannesV
Nybrjare men hoppas f hjlp av er experter.

Har ett Aroma ppeltrd som kommer direkt frn en handelstrdgrd. Knns inte som de har beskurit det alls och det har sttt tight vilket gjort att jag bundit ner grenar.

Min stora fundering r hur jag ska beskra det fr att f till ett klassiskt ppeltrd (hoppas ni frstr vad jag menar). Just nu ser det ut som en bjrk med vldigt upprtt vxt.

Trdet r 8 r och cirka 4 meter hgt.

Stort tack fr hjlpen.
*Stintan*
Jag skulle vnta lite med beskrning Juli August September (JAS) r bsta tiden. D skulle jag frst och frmst ta bort grenar som vxer int/uppt eller som korsar varandra. Inte beskra fr mycket och fr hrt fr d gynnas bara vattenskottstillvxt. Ta hellre lite varje r.

Vet inte vad du vill f ut av att binda ner grenar som du inte kan f genom beskrning. Grenvinklarna verkar ju inte orovckande skarpa. Eller r det fruktsttningen du vill gynna kanske.
Jan af Lis
Grenverket r fr tt, behver glesas s att solen nr frukten och trdet torkar efter regnen. Mera nyttiga tips hr
JohannesV
Anledningen till att grenarna r nerbundna r fr att trdet liknar mest en bjrk med grenar som vxer vldigt rakt upp.

Hur ska jag gra med toppen fr att f till en klassisk krona?
*Stintan*
CITAT (JohannesV @ 16-05-2017, 19:11) *
Anledningen till att grenarna r nerbundna r fr att trdet liknar mest en bjrk med grenar som vxer vldigt rakt upp.

Hur ska jag gra med toppen fr att f till en klassisk krona?

Det korrigerar du genom beskrning.
JohannesV
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2017, 09:08) *
Det korrigerar du genom beskrning.

Drav denna trd dr jag frgar HUR jag ska beskra. Osker om jag kan ta bort toppen fr att f krongrenarna som brjar p ca 1 meters hjd som krona.

Frgar med andra ord inte om hur man generellt gr utan hur man ska gra med exakt detta trd.
*Stintan*
Vad menar du med en klassisk krona? Hoppas du inte vill att trdet ska se ut som ett paraply. Tycker trdet ser fint ut bortsett frn att du behver ta bort en del grenar som sitter fr ttt.

Hr finns bra tips och bilder https://svenska.yle.fi/artikel/2011/05/01/b...ng-av-appeltrad
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon