nahojjj
24-04-2004, 12:20
Hej !
När kan man ställa ut änglatrumpeten på balkongen
om man tar in den varje natt? (bor i Västerås)
Min ängel har fått flytta ut nu fast jag är noga och slänger på fiberduk om solen komer fram. Den har ju inte varit ute så väldigt mycket än. Och så håller jag koll på om det kan bli frost men jag bor i Lund.
Att börja träna ut den kan du i alla fall. Första dagen en liten stund nästa dag ett par timmar osv.
Suck! Nu har det varit frostvarnning några nätter så nu har ängeln fått sova inne igen! Den bryr sig dock inte bara den får komma ut och får vara uten på dagen är den nöjd och växer fint och tätt...
vickeva
28-04-2004, 21:34
CITAT (Ella @ 28-04-2004, 21:22)
Suck! Nu har det varit frostvarnning några nätter så nu har ängeln fått sova inne igen! Den bryr sig dock inte bara den får komma ut och får vara uten på dagen är den nöjd och växer fint och tätt...
Har du planterat den i stooor kruka redan?
Almdalen
29-04-2004, 09:44
På min morgonpromenad går jag förbi en trädgård där man brukar ha underbara Änglatrumpeter nergrävda i en rabatt. De blev utplanterade i söndags så nu vet jag att det är dags. De har inga blad när de sätts ut och täcks aldrig och under de senaste tio åren har de stått där. Nu ser det mest ut som små träd nästan som nyklippta pilar. Tilläggas att det är i Malmö.
Mina änglar i Höör får allt vänta minst en vecka till innan de sätts ut. Jag orkar inte flytta dem när de väl står ute.
/Ingegerd
CITAT (vickeva @ 28-04-2004, 22:34)
Har du planterat den i stooor kruka redan?
Nej det har jag inte än! Det är ju bara ett litet barn och den bor i en 25 cm kruka

Så jag har inte ens köpt tiolitersspannen
annchapanncha
29-04-2004, 14:04
Min Ängla trumpet är får ingen invänjning/utvänjning, krukan är alldeles för stor, åker den ut får den vara ute.
Men frostfritt ska det väl vara eller???
Jag hoppas att min skall blomma iår. Den har aldrig gjort det, så jag har hotat med komposten......
Skälet till att Änglatrumpet inte blommar är ofta antingen för hård klippning eller för lite gödsel. De är riktiga gottegrisar så gödsla varje gång ni vattnar.
Mvh
Fenja
annchapanncha
30-04-2004, 11:14
Jag har gödslat och gödslat, men jag tror att jag klippte ner den för hårt, och då dog den, men sköt rotskott, och det är dom jag har nu, och det skall bli spännande att se om DOM vill blomma.....
komposten................
Jag har stuckit ner provadopinnar för att säkert slippa ohyra, kan man då ända ge den gulvatten eller finns det en risk att det blir för mycket då
Jag har en trumpetblomma som jag köpte förra året som står i en 25 cm kruka. Den blommade aldrig förra året. Jag har nu klippt ner den och planterat om den i samma kruka. Likaså de två "toppskotten" som blev när jag klippte ner den.
Jag har nu förstått att det bör vara större krukor.
Kan jag plantera om dem igen när det är dax att sätta ut dem ?
har haft min ute i över 3 veckor nu(malmö)inga problem då dom inte hade ett ända blad då jag ställde ut dom, dom har givetvis inte kommit lika långt som om man haft dom inne tills nu men jag slipper ju avvänjningen som kan förstöra dom nya bladen(Har inte haft minus sen mitten av Februari)
kerstin z5-6
10-05-2004, 14:51
Större kruka än 25 def -plantera om nu JA
annchapanncha
11-05-2004, 08:01
OJOJO Pema, ute i veckr redan??
Här i Sthlms trakten är det svinkallt för tillfället och min trumpet skulle frysa häcken av sig.
Lyllos dig i Malmö.
CITAT (Ella @ 28-04-2004, 21:22)
Jag har hört så många tala om Änglatrumpet men jag vet inte hur den ser ut. Har ni någon bild på Änglatrumpet undrar Haggan
[QUOTE]
Copycat
12-05-2004, 10:58
Hur kallt tål Änglatrumpeten att stå? Om bladen växer är det väl lika med att den lever? Eller?
Jag har en annan undran vad gäller änglatrumpeter. Hur stor kruka behöver de ha för att kunna växar sig riktigt stora. Har planterat om mina i 40 cm krukor nu. De står fortfarande inne och är ca 80 cm höga. Har tänkt införskaffa några stora krukor till flytten ut. Frågan är alltså hur stora krukor jag behöver ha?
vickeva
18-05-2004, 22:03
CITAT (haggan @ 11-05-2004, 23:36)
Har ni någon bild på Änglatrumpet undrar Haggan
Jag lånar en bild... klart Haggan ska få se en trumpet...
Blomstersmurfen
19-05-2004, 10:27
Mina änglar har stått ute nästan en månad nu (Stockholm) och är fulla av knopp och växer så det knakar. Det har väl varit +4 grader här som minst, och det är inga problem för mina i allafall.
Jag håller på att "skola ut" mina änglatrumpeter nu, hur länge skall man hålla på med det innan man kan plantera ut dom för gott???
Nina
kerstin z5-6
19-05-2004, 14:48
de tål inte minus alls - Storlek på krukan -ju större desto bättre -mina är modell vattentunna
LenaTuring
20-05-2004, 18:35
Min änglatrumpet var så tokig så den fick en del blad för en månad sedan och EN blomma också!!
Den står nog lite för varmt men vid ett stort fönster. Efter den här bravaden så fick den spinn och tappade de flesta bladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.