mariaveda
18-05-2017, 09:02
Flyttade till hus och tomt för ett år sedan, visade sig att det växer kirskål i MÄNGDER, både i gräsmatta på något ställe samt i en perennrabatt. Nu undrar jag - går det att begränsa tillväxten? Jag tror inte vi kommer kunna få bort den med mindre än att gräva upp hela rabatten och då den ligger runt en damm är det i princip omöjligt. Täcka blir också väldigt svårt.
Vi har grävt stenparti i en del av rabatten, lagt duk under, sten och jord på och satt några växter. Vissa delar av rabatten har vi täckt. Det som växer i gräsmattan tänker vi att vi får vara noga att klippa ner regelbundet och ofta. Men fortfarande finns det delar av rabatten där det ständigt skjuter upp nya skott överallt. Vad tror ni, kommer Kirsen att fortsätta sin tillväxt och ta över hela tomten eller kan den begränsas till där den växer nu om vi är noga att kapa alla plantor innan den blommar?
Jag rycker upp alla plantor jag ser men det hjälper ju föga i längden då man inte kommer åt hela rotsystemet på långa vägar. Jag har också satt Gullgröna som marktäckare som kunkurrent...
Tacksam för tips och erfarenhet
Gossen Ruda
18-05-2017, 21:35
Finns bara en sak som verkligen hjälper, Roundup. Som du skiver så är det ganska meningslöst att rycka plantor, rotsystemet är kvar. Gräsmattan kan man klara genom att klippa ofta och kort men se till att den inte har kontakt med kirs i en rabatt exempelvis. Tryck ner en spade så långt det går på alla misstänkta ställen.
Mjärden
22-05-2017, 17:48
Jag tog över en kolonilott med kirskål i ena ändan. Förra året hade jag inte tid att göra något åt eländet (mer än klippa bort blommorna) Jag vände i höstas och i vår har jag jobbat mig systematiskt genom hela lotten. Jag har använt en plattgrep och kört ner den och lyft upp och skakat/silat mellan pinnarna och fått upp mycket kirskålsrötter och även en annan sorts vita rötter. Renset har jag inte lagt i komposten utan på ett särskilt ställe i skogen. Räknar med att upprepa proceduren nästa år.
För några år sedan tog jag över ett hallonland med kirskål i och där har jag jobbat på samma sätt i två år, men har inte fått bort all kirskål, Det sticker upp några plantor där och dem tänkte jag använda min lilla röda handspade på samma sätt som jag tar upp maskrosor. Om man inte vill använda kemisk bekämpning är det envist arbete som gäller, det ger resultat till slut.
Bengalow
22-05-2017, 19:27
Dom säljer färsk kirskål på Östermalmshallen...á 600 kr/kg, sade dom på Nyhetsmorgon i TV4, när dom lagade mat.
Gossen Ruda
22-05-2017, 20:28
CITAT (Mjärden @ 22-05-2017, 18:48)

Jag tog över en kolonilott med kirskål i ena ändan. Förra året hade jag inte tid att göra något åt eländet (mer än klippa bort blommorna) Jag vände i höstas och i vår har jag jobbat mig systematiskt genom hela lotten. Jag har använt en plattgrep och kört ner den och lyft upp och skakat/silat mellan pinnarna och fått upp mycket kirskålsrötter och även en annan sorts vita rötter. Renset har jag inte lagt i komposten utan på ett särskilt ställe i skogen. Räknar med att upprepa proceduren nästa år.
För några år sedan tog jag över ett hallonland med kirskål i och där har jag jobbat på samma sätt i två år, men har inte fått bort all kirskål, Det sticker upp några plantor där och dem tänkte jag använda min lilla röda handspade på samma sätt som jag tar upp maskrosor. Om man inte vill använda kemisk bekämpning är det envist arbete som gäller, det ger resultat till slut.
Jo, det går att rensa manuellt om man har tiden och orken. Min svägerska fick in kirskål med en fådd buske. Hon var envis och handrensade alla blad för det gick inte att gräva bland buskrötterna. Hon vann till slut men det tog 7 år.
Gunilla T
23-05-2017, 06:06
Kirskål sprider sig både via rotsystem och frön så man måste få bort alla rötter. Det är ett påfrestande arbete men visst går det om man är envisare än kirskålen.
Rötterna bör sättas i en säck med brännbart avfall, inte komposteras eller sättas ut i naturen för att inte bidra till ökad spridning.
Gossen Ruda
23-05-2017, 19:05
Jag lägger alltid kirskålsrötter i komposten och har inte märkt några problem. Det beror nog på hurdan kompost man har och hur länge komposten får bränna. Min får 2-3 år på sig.
Mjärden
23-05-2017, 21:42
På det kolonilottsområde har jag åtagit mig att hålla ordning på komposterna bl a kolla upp så det tex inte finns kirskål, innan vi släpper komposten för hämtning av kompostjord (fö annat också tex plocka sten, plast, metall m m som slängs i komposen trots skylt)
I den senaste hämtkomposten växer det kirskål på ena sidan, som jag skall gräva upp så att den inte kommer till någons lott. För några år sedan då vi släppte den fanns ingen kirskål alls, vilket tyder på att den kommit från någon som slängt bortrensat material.
Har man en egen kompost är det inga problem att hålla den i bra skick och inte slänga något som kan ge problem framledes, värre att hålla ordning på ett kolonilottsområde.
Gossen Ruda
24-05-2017, 06:35
CITAT (Mjärden @ 23-05-2017, 22:42)

På det kolonilottsområde har jag åtagit mig att hålla ordning på komposterna bl a kolla upp så det tex inte finns kirskål, innan vi släpper komposten för hämtning av kompostjord (fö annat också tex plocka sten, plast, metall m m som slängs i komposen trots skylt)
I den senaste hämtkomposten växer det kirskål på ena sidan, som jag skall gräva upp så att den inte kommer till någons lott. För några år sedan då vi släppte den fanns ingen kirskål alls, vilket tyder på att den kommit från någon som slängt bortrensat material.
Har man en egen kompost är det inga problem att hålla den i bra skick och inte slänga något som kan ge problem framledes, värre att hålla ordning på ett kolonilottsområde.
Just. Kirskål är en växt som alla andra och tål inte att bli täckt. Rötterna skall alltid slängas i mitten så går det bra, men hamnar rötterna på sidan kan de överleva.
Gunilla T
24-05-2017, 07:07
CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2017, 20:05)

Jag lägger alltid kirskålsrötter i komposten och har inte märkt några problem. Det beror nog på hurdan kompost man har och hur länge komposten får bränna. Min får 2-3 år på sig.
Jag har tre stora komposter, samtliga med tre fack så komposteringen blir alltid 3-årig när det äldsta facket töms. Nu är jag lyckligt lottad att inte ha kirskål men jag skulle inte sätta den i komposten, det är nog en risk även om det kan gå bra.
Det jag lärt mig att heller aldrig sätta i kompost är lökväxter och liljebulbiller. Jag rensar bort mängder med scilla och pärlhyacinter varje vår och de överlever utan bekymmer i komposten. Nu sorterar jag ut lökarna och sätter dem att torka. Extra arbete men nödvändigt. Tigerliljan sätter massor av bulbiller och de gror snabbt där de faller ner. De överlever enkelt också kompostering men lökar har ju en mer samlad energi än vanliga rötter.
Gossen Ruda
24-05-2017, 08:16
Frön, knölar och lökar och liknande är förökningsmedal och kan ofta ligga i åratal och vänta på rätta betingelser. Rötter är förskvara och tål inte lagring.
Ojdå, det är alltså ett sådant evighetsarbete som väntar. Vi har hittat eländet lite varstans, under arionahäcken och inne bland buskar och i rabatterna. På flera ställen kommer jag inte att kunna gräva alls, så rotjakt lär det inte vara tal om. Återstår att rycka blad, då jag inte vill döda allt i min väg med RoundUp.
Far min hävdade att det bara finns ett helt säkert sätt att bli av med kirskål: sälj huset
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.