fredsan
hej
Bladen har nyligen slagit ut på min bokhäck (planetarades för 1,5 år sedan) och nu märker jag att de börjar anta en brun ton och känns lite sladdriga. Vad beror det på tror ni? Torka?

Tycker det är svårt att veta hur fuktigt det bör vara i marken. Gräver ner ett par dm och känner hur fuktigt det är : inte blött och inte direkt torrt heller. Mer kallt och lätt fuktigt. Gav en giva med blåkorn för ett par veckor sedan också.

Vad tror ni?

[attachment=87141:20170522_210329.jpg]
[attachment=87142:20170522_210429.jpg]
Huggorm
Det där är hur nyutslagna boklöv ser ut. De styvnar och blir mörkgröna snart.
fredsan
CITAT (Huggorm @ 23-05-2017, 06:08) *
Det där är hur nyutslagna boklöv ser ut. De styvnar och blir mörkgröna snart.

Tack för ditt svar. Jag väljer att lita på dig. Om än med en gnutta skeptisism... ;-)
Jan af Lisö
Du skall inte ge Blåkorn till bokar, Blåkorn innehåller för mycket kväve och dessutom föredrar bokar något sur jord. Tror inte bokar behöver gödslas speciellt mycket överhuvudtaget, men i så fall lite kogödsel eller naturgödsel vore det bästa.
Huggorm
Precis, bok är ett av de allra minst kvävekrävande träden vi har, speciellt för att vara ett ädellövträd. Men vill man att de skall växa bra får man gärna vattna, de älskar vatten. Men de får inte stå blött, de vill ha vatten som rinner förbi och inte blir stående.
Gossen Ruda
Ni vet väl att nyutslagna boklöv går att äta? Det tillhör mina vårritualer att plocka några blad.
Stefan A
Måste prova när jag kommer hem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon