Full version: Ananas!
Britt-Marie
Har en ananasplanta, som har vuxit och blivit jttestor och har nu ftt en ny frukt i toppen. Vad skall jag gra? Finns det ngon som har ftt en ananas p sin planta? De sm bladen p sj'lva frukten r jttefina. Det var just sdana blad jag satte fr 5 r sedan. Hade kpt en frukt vid jultid och skar av bladen och satte dom i en kruka.
Vet ngon om huvudplantan vissnar ner om jag skr bort frukten?
Towanda
Hej!

Oj, vad roligt med frukt! Mina tv ananasar r inte ens ett r gamla s de r inte redo fr att brja blomma n, men jag hoppas ju att de kommer gra det framver!
Johan Lemte skriver om ananas i sin bok "kulturvxter i kruka" men jag kan inte hitta ngot om att huvudplantan skulle d om man skrdar frukten. Dremot hittade jag en sida p ntet dr det str att det bara blir en frukt p varje planta, det framgr inte om det betyder att den dr sedan. Nr de odlas komersiellt s huggs hela huvudplantan bort vid skrden och sidoskott tas som sticklingar till nya planteringar.
Prova att frga Johan Lemte direkt (JOLE hr p forumet), men jag vet inte om han r hr s ofta.

Hr r ett par lnkar jag hittade nr jag googlade lite, du kan skert hitta fler...

http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel...rukt_ananas.htm

http://hem.passagen.se/bjorksjo/frukt.htm

Mvh,
Lena
Britt-Marie
Tack, Lena.
Har varit inne och tittat p sidorna.
Visst r det kul. Vi skr av den nu och s skall jag stta bladrosetten i ny kruka, s fr den vxa dr, s fr vi se om moderplantan vissnar eller vxer vidare.
Towanda
Ok, lycka till! Bertta grna hur det gr sedan, s jag vet vad jag har att vnta. =)

Mvh,
Lena
wolkenkrabber
sm jag fattat det s annanas plantan nr den ftt frukt s skjuter den skott och huvud plantan dr s den frnyar sig s, det r som jag fattat det
Towanda
Ahaa, s r det kanske. Lter vl ganska troligt. =)

Mvh,
Lena
Ltchey
Jag har en i sderfnstret ocks, fast den r ganska liten och vxer ingenting.. Tycker det r en rtt svr vxt, den verkar inte gilla vatten direkt, eller? Hur mkt vattnar ni era?
Towanda
Jag vattnar inte mina s mycket. Har ftt rdet att de absolut inte gillar vervattning. Duschar lite p dem d och d. =)

Mvh,
Lena
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon