Full version: Ananas!
Britt-Marie
Har en ananasplanta, som har vuxit och blivit jättestor och har nu fått en ny frukt i toppen. Vad skall jag göra? Finns det någon som har fått en ananas på sin planta? De små bladen på sjä'lva frukten är jättefina. Det var just sådana blad jag satte för 5 år sedan. Hade köpt en frukt vid jultid och skar av bladen och satte dom i en kruka.
Vet någon om huvudplantan vissnar ner om jag skär bort frukten?
Towanda
Hej!

Oj, vad roligt med frukt! Mina två ananasar är inte ens ett år gamla så de är inte redo för att börja blomma än, men jag hoppas ju att de kommer göra det framöver!
Johan Lemte skriver om ananas i sin bok "kulturväxter i kruka" men jag kan inte hitta något om att huvudplantan skulle dö om man skördar frukten. Däremot hittade jag en sida på nätet där det står att det bara blir en frukt på varje planta, det framgår inte om det betyder att den dör sedan. När de odlas komersiellt så huggs hela huvudplantan bort vid skörden och sidoskott tas som sticklingar till nya planteringar.
Prova att fråga Johan Lemte direkt (JOLE här på forumet), men jag vet inte om han är här så ofta.

Här är ett par länkar jag hittade när jag googlade lite, du kan säkert hitta fler...

http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel...rukt_ananas.htm

http://hem.passagen.se/bjorksjo/frukt.htm

Mvh,
Lena
Britt-Marie
Tack, Lena.
Har varit inne och tittat på sidorna.
Visst är det kul. Vi skär av den nu och så skall jag sätta bladrosetten i ny kruka, så får den växa där, så får vi se om moderplantan vissnar eller växer vidare.
Towanda
Ok, lycka till! Berätta gärna hur det går sedan, så jag vet vad jag har att vänta. =)

Mvh,
Lena
wolkenkrabber
sm jag fattat det så annanas plantan när den fått frukt så skjuter den skott och huvud plantan dör så den förnyar sig så, det är som jag fattat det
Towanda
Ahaa, så är det kanske. Låter väl ganska troligt. =)

Mvh,
Lena
Lötchey
Jag har en i söderfönstret också, fast den är ganska liten och växer ingenting.. Tycker det är en rätt svår växt, den verkar inte gilla vatten direkt, eller? Hur mkt vattnar ni era?
Towanda
Jag vattnar inte mina så mycket. Har fått rådet att de absolut inte gillar övervattning. Duschar lite på dem då och då. =)

Mvh,
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon