Full version: japansk ostronört
Mården
Har just upptäckt japansk ostronört och vill så gärna få tag i plantor eller fröer.
verkar väldigt svårt någon som har och vill sälja eller vet var man kan få tag i ?
Gunilla T
Zetas i Stockholm verkar ha den i sortimentet

http://www.zetas.se/japansk-ostronort.html

Den är inte alldeles lätt att få att överleva. Jag har prövat två ggr men med dåligt resultat. Den tål inte vinterfukt och jag planterade den i upphöjd grusbädd men det gick ändå inte.
Mården
trist att den ska envisas med att vara så svår sad.gif
dom verkar ha slut för säsongen på zetas har hittat en sida men då är.man uppe i 300 kr innan det är hemskickat sad.gif
vilken zon bor du i ?
Gunilla T
Jag bor i zon 2-3 men det är inte härdigheten som är problemet.

Mertensia maritima ssp. asiatica är en underart till den i vårt land vildväxande Mertensia maritima. Arten har ett arktiskt ursprung och växer i vilt tillstånd på t.ex. Island.

I vårt land är den numera starkt hotad och den är fridlyst. Den måste planteras på en extremt väldränerad plats, upphöjt med massor av grus och sten i jorden. Men.. den får inte torka ut på sommaren, en utmaning i odling alltså.

Ett tips, på Trädgårdsamatörernas växtmarknader kan man hitta den så har du någon sådan i din närhet kan det vara värt ett besök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon