Gunilla T
Den senaste vintern var nog den mildaste jag upplevt, temperaturen gick inte under - 15 grader under hela vintern. Inte heller drabbades vi av tjältorka som under den svåra våren 2013 när så mycket städsegröna växter dog. Allt såg fint ut och så kom påsken med plötslig sommarvärme några dagar och efter påsken slog kylan till med rejäla minusgrader. I värmen började växterna vegetera och klarade inte den kylan som sedan kom. Nu ser jag resultatet, jag har aldrig förlorat så mycket växter som denna vår.

Sciadopitys verticillata den vackra solfjäderstallen som var nästan två m hög och som jag haft i tio år. Plötsligt i början av maj bara gulnade den över några dagar, den tvärdog.

Magnolia loebneri `Wildcat´ hela Magnolian har frusit och det mesta är helt svart i grenverket. Lite grönt längst ner men det är bara att ta bort.

Viburnum furcatum japanskt gaffelolvon. Samtliga blomknoppar frös bort, en hel del bladskador men grenarna och toppen lever så den bör klara sig.

Tre stycken japanska lönnar är döda, den största som var nästan 3m hög har lite grönt nere vid marken men alla grova stammar är svarta så det blir inget vackert träd av den mera.

Och så mina Rhododendron som har tagit riktigt stryk, nu först syns skadorna. Jag gissar att jag får gräva upp ett tiotal Rhododendron varav en del är vildarter och mycket svåra att hitta.

På en del barrväxter faller barren så det rasslar när man rör vid plantan, en del kommer nog att möta sitt öde snart.

Och nu kämpar vi med torkan här på ostsidan, kommer det inte regn snart så blir det kris för hela trädgården.
Huggorm
Det var verkligen ingen rolig lista sad.gif Jag har klarat mig betydligt bättre, det hade inte riktigt hunnit igång här innan kylan slog in och det blev heller inte lika kallt här. Det är i första hand mina aprikoser som tagit stryk, samt en del amerikanska buskar och träd som tyckte våren var för kall och fortfarande inte kommit igång riktigt
*Stintan*
Fy va trist! -cry-.gif
Gossen Ruda
Det var inte roligt. Hos mig var det enda att de flesta knopparna frös på Magnolian.
Gunilla T
Ja, hos de Magnolior som blommar på bar kvist frös blommorna här också men själva träden ser ut till att ha klarat sig. Jag har en fantastisk Magnolia, en amerikansk paraplymagnolia M. tripetala som jag odlar för de enorma bladens skull. Först i går såg jag att bladen började spricka ut, grönt även i toppen. En del växter verkar vara kloka wink.gif och ger sig inte ut i livet innan det är dags.

Det här som skett är så himla trist, mest sörjer jag nog dessa Rhododendron varav en del är riktiga samlarobjekt som jag inte kommer att kunna återställa. I morse såg jag ännu en Rhododendron som gett upp R. `Wolly Dane´ som jag köpt från Tyskland - surt är bara förnamnet.
Gossen Ruda
Jag hade lite för mig att Rhododendron var ganska köldhärdiga men det finns ju varianter och sen var vädret märkligt.
Huggorm
Vissa vintergröna rhododendron är köldhärdiga men de flesta är det inte. Jag såg häftiga trädformiga rhododendron i Himalaya som tyvärr inte är härdiga i Sverige sad.gif
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 26-05-2017, 14:19) *
Jag hade lite för mig att Rhododendron var ganska köldhärdiga men det finns ju varianter och sen var vädret märkligt.

Jodå, de vanliga Rhododendron som vi odlar här i Norden är härdiga, det som kan hända ibland vid sen frost är att blomknopparna fryser men växten klarar sig.

Men den här väderleken med plötslig sommarvärme och sedan snabbt omslag till många minusgrader där värmen gjorde att växterna började vegetera klarade de inte av, naturen blir förvirrad. Samtliga Rhododendron som nu skadats eller dött har genomlevt vintrar med - 25 grader och inte tagit någon som helst skada.

Samma med barrväxterna.
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 26-05-2017, 14:27) *
Vissa vintergröna rhododendron är köldhärdiga men de flesta är det inte. Jag såg häftiga trädformiga rhododendron i Himalaya som tyvärr inte är härdiga i Sverige sad.gif

Tänk om vi kunde odla alla dessa vackra buskar här. Det finns omkring 20.000 kända arter av Rhododendron och hur många hybrider det finns har ingen koll på.

Många arter växer i Kinas bergsområden, ju högre upp på berget de växer desto härdigare är arten. De som växer i dalgångarna är inget för nordiskt klimat.
Huggorm
Rhododendron arboreum var det jag såg i Himalaya. Kan bli 20-30m höga men de jag såg var 6-10m och fulla med röda blommor. Växte på 3000m höjd men man måste upp högre innan klimatet blir lika bistert som det svenska. Sedan fanns det förstås mängder med andra, lågväxande rhododendron som utgjorde en ganska stor del av växtligheten.
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 27-05-2017, 00:01) *
Rhododendron arboreum var det jag såg i Himalaya. Kan bli 20-30m höga men de jag såg var 6-10m och fulla med röda blommor. Växte på 3000m höjd men man måste upp högre innan klimatet blir lika bistert som det svenska. Sedan fanns det förstås mängder med andra, lågväxande rhododendron som utgjorde en ganska stor del av växtligheten.

Vilken fantastisk upplevelse! Att få se ett blommande Rhododendron träd i dess ursprungliga miljö är ett minne för livet. Du blev inte Rhododendronfantast på köpet? Jag är inte så fokuserad på blomningen utan mera på att hitta vackra bladväxter med ett vackert indument.

Rhododendron betyder rosenträd men det vet du säkert.
jegi
Tråkig historia. Lider med dig. Inte alltid det är bra med tidig vår. Här var mycket i vila så det klarade sig. Amerikanska blåregnen frös ned ordentligt och några rosor och sen strök blommorna med på ena persikoträdet (Riga).
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 27-05-2017, 08:11) *
Vilken fantastisk upplevelse! Att få se ett blommande Rhododendron träd i dess ursprungliga miljö är ett minne för livet. Du blev inte Rhododendronfantast på köpet? Jag är inte så fokuserad på blomningen utan mera på att hitta vackra bladväxter med ett vackert indument.

Rhododendron betyder rosenträd men det vet du säkert.
Nej, blev väl inte rhododendronfantast men jag kanske skaffar några så småningom. Har faktiskt inte en enda, ingen azalea heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon