Den senaste vintern var nog den mildaste jag upplevt, temperaturen gick inte under - 15 grader under hela vintern. Inte heller drabbades vi av tjältorka som under den svåra våren 2013 när så mycket städsegröna växter dog. Allt såg fint ut och så kom påsken med plötslig sommarvärme några dagar och efter påsken slog kylan till med rejäla minusgrader. I värmen började växterna vegetera och klarade inte den kylan som sedan kom. Nu ser jag resultatet, jag har aldrig förlorat så mycket växter som denna vår.
Sciadopitys verticillata den vackra solfjäderstallen som var nästan två m hög och som jag haft i tio år. Plötsligt i början av maj bara gulnade den över några dagar, den tvärdog.
Magnolia loebneri `Wildcat´ hela Magnolian har frusit och det mesta är helt svart i grenverket. Lite grönt längst ner men det är bara att ta bort.
Viburnum furcatum japanskt gaffelolvon. Samtliga blomknoppar frös bort, en hel del bladskador men grenarna och toppen lever så den bör klara sig.
Tre stycken japanska lönnar är döda, den största som var nästan 3m hög har lite grönt nere vid marken men alla grova stammar är svarta så det blir inget vackert träd av den mera.
Och så mina Rhododendron som har tagit riktigt stryk, nu först syns skadorna. Jag gissar att jag får gräva upp ett tiotal Rhododendron varav en del är vildarter och mycket svåra att hitta.
På en del barrväxter faller barren så det rasslar när man rör vid plantan, en del kommer nog att möta sitt öde snart.
Och nu kämpar vi med torkan här på ostsidan, kommer det inte regn snart så blir det kris för hela trädgården.