EvaKlemming
Hej. Jag har planterat två Dodong och en Legend. Den sista är ny förra året, de förra är fyra år gamla hos oss. De står rätt tätt på rad. Dodong har blommat och haft bär under alla år, inte lika mycket varje år, men alltid någon blomma och någon blomklase. I höstas planterade jag ett Legend intill de två andra och det blev jättebra men i år ser alla tre träden ut såhär:
20170527_101300.jpg

20170527_101343.jpg

20170527_101231.jpg

Och jag är jätteledsen, de var rätt stora vid inköp, dyra. Vet ni vad det kan vara?

Vänligen Eva.
Gunilla T
Jag tycker det ser ut som typiska frostskador.
EvaKlemming
Tack, det vore ju oerhört väl i så fall, så skönt. Det ni ser på bilderna, vill jag berätta, är blomklasarna som blivit svarta och är helt vissnade och även likadant på unga blad samt på de större bladens bladspetsar likadant.
Gunilla T
Ja, ganska säker på att det är frost.
EvaKlemming
Tack snälla ni ,vilken fantastisk hjälp jag alltid fått och får här. Vänligen Eva.
Huggorm
"Legend" togs väl fram för att den slår ut senare på våren och skall klara frost bättre men det räckte alltså inte en vår som årets?

Om du får mycket bär på dina ullungrönnar, har du provat att så fröna? Jag har haft väldigt god grobarhet men jag har aldrig hört talas om någon annan som ens försökt
Gunilla T
Ullungrönnen har ju en spännande historia i och med att den hittades i Korea och hämtades till Sverige av Tor Nitzelius. Den har fått ny status som egen art och heter numera Sorbus ulleungensis.

LEGEND är ett handelsnamn och skall markeras genom att man skriver det med stora bokstäver.

Här kan man läsa historien om den vackra rönnen Sorbus ulleungensis.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases...pljuset-1107677
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon