Lady Hamilton
Jag satte mina frön tidigt i år. Många sa att "det går inte", för att klara ljuset köpte jag 2 lysrörs lampor för plant uppdragning. Mina frön växte och blev till plant som jag skolade om. Allting satte jag ut i mitt kallväxthus 1 April. Naturligtvis fick jag sätta på värme på natten. Och nu så har jag bla.Tagetes som jag nypt av knopparna 4-5 ggr. som nu får gå upp i blom, Lobelier av olika sorter börjar blomma. Fuxior och pelargoner som även de blommar.Tomaterna i krukor blommar, men dessa har jag tänkt att sedan gräva ner i sanden i växt huset.( Jag har sand och gräs som jag odlar i normalt). Nu till saken, när det är dax för utplantering på riktigt, kommer då mina plantor att ha blommat klart? Eller spelar det ingen roll? J ag har bland mina vänner finns det olika åsikter. Anledningen till att jag är så tidig är att jag under maj inte har så mycket tid till omskolning m.m. uta vill endast behöva vattna.
Hälsningar Hammis wacko.gif unsure.gif laugh.gif
TeliaNet
grattis..............och mina paprikor har fått blomknoppar.
kan du berätta mer om din belysning du köpte.
Lady Hamilton
Det är lysrören som finns i Willabs Katalog 2x58W 895:- De har jag upphängda över plantbordet och sedan hadde jag de inställda med en timer./ Hammis
Nutten
Samtliga växter du nämner är sådana som blommar länge, länge. Bara plocka bort de vissna blommorna och ge dem näring så ska det nog gå bra!
TeliaNet
själv har jag 36w armaturen fr. willab.
har du den kopplat till jordat uttag?
Lady Hamilton
Ja, ute i växthuset, det är väll ett måste? Men inte medans det var inne i torra värmen.

Tack Nutten för ditt uppmuntrande svar tongue.gif
TeliaNet
om du kopplar bort jorden så får du COSFI fasförskuting i plåten och det ligger på ca 100V.
så nuddar man med ett finger så känner man att det är nåt konstigt i plåten.
Lady Hamilton
Varför skulle jag koppla bort jorden? Har något att vinna på det? Jag fattarinte vitsen.
Möjligtvis om man vill ha hjälp att måsta åka med en ambulans -om det nu är ett mål här i livet.
Detta kräver ett svar / Hammis wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
TeliaNet
ja jag tänkte eftersom att min armatur inte är ansluten till jord så finns fenomenet kvar tills jag jordar armaturen.
det gäller på alla nokalux IDXX armaturer.
eftersom jag bytt samma armatur 2 gånger och fenomenet återstår.
Lady Hamilton
Snacka om att ha haft otur! Nu förstår jag bättre!
Ett tag trodde jag att du var ute efter att få mig att göra något dumt, förlåt mig/ Hammis
TeliaNet
det är lungt.........jag ska bara inte hålla i nåt som är anslutet till jord, typ vattenradiator.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon