Simondidner
Hej,

Jag har ett körsbärsträd hemma i trädgården (vet inte sorten) som vid en kraftig vind tappade en stor gren och en bit av stammen (se bilder). Det visade sig att det var svamp (vet inte sorten) i trädet och det var därför skört. Min fråga är om det går att rädda trädet på något sätt då så mycket av stammen är blottad och vad gör jag isåfall åt svampen?

Tack på förhand
/Simon
Huggorm
Du kan nog inte göra något för att hjälpa trädet. Om svamp har börjat växa i veden är det början till slutet. Men det kan ta många år innan trädet dör eller blåser omkull, plantera en ersättare redan nu så har det hunnit växa till sig lite när nuvarande träd har gjort sitt.
Simondidner
Aj då! Ok, då vet jag. Tack för svar och tips!

CITAT (Huggorm @ 10-06-2017, 15:10) *
Du kan nog inte göra något för att hjälpa trädet. Om svamp har börjat växa i veden är det början till slutet. Men det kan ta många år innan trädet dör eller blåser omkull, plantera en ersättare redan nu så har det hunnit växa till sig lite när nuvarande träd har gjort sitt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon