Full version: Kastanj
bloel2
Hej
Jag hittade en kastanj på marken för 3 år sedan. Den grodde och jag planterade den i en kruka på balkongen. Nu undrar jag hur länge kan den vara där utan att jag behöver plantera ut den i skogen? Vill ju gärna ha den på balkongen så länge det går.
Huggorm
Jag antar att du menar en hästkastanj? Det är inte illa att du fått den att överleva så långe som tre år. Om du inte sköter den som bonsai eller har en väldigt stor kruka börjar det nog snart närma sig gränsen för hur länge den klarar sig i en sådan miljö.
Stefan A
Kuriosa: Besökte nyligen Paris. Reagerade över att på flera av de små trånga balkongerna stod just kastanjeträd i burkar o dyl. En del så höga som 1,5 m.
bloel2
CITAT (Huggorm @ 10-06-2017, 15:07) *
Jag antar att du menar en hästkastanj? Det är inte illa att du fått den att överleva så långe som tre år. Om du inte sköter den som bonsai eller har en väldigt stor kruka börjar det nog snart närma sig gränsen för hur länge den klarar sig i en sådan miljö.

Hur stor kruka bör jag ha i så fall?
Jan af Lisö
Kastanjen har ju pålrot så den borde ut i skogen så fort som möjligt, dock med skydd för alla tänkbara djur som vill den illa.
Huggorm
Äkta kastanj har pålrot men har hästkastanj det?
Jan af Lisö
CITAT (Huggorm @ 12-06-2017, 17:47) *
Äkta kastanj har pålrot men har hästkastanj det?

Det har den, när jag planterade om mina hästkastanjer (ca ett år gamla) så var pålroten minst lika lång som stammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon