Full version: Passionsfrukt...
Towanda
Hej,

Jag har fyra små plantor som jag dragit upp själv från köpt passionsfrukt, de är ca 15-20 cm höga nu. De är raka och ståtliga och ser inte alls ut som att de skulle vilja ha något att klänga på, men jag har ju läst att det är en klängväxt. När ska jag ge den något att klänga på?

Mvh,
Lena
andreas i uppsala
vet du vad dess latinska namn är?
lolo
Hej! Är de 20 cm höga passionsblommor tycker jag att du kan sätta en minispalje eller dylikt i krukjorden och fästa stammen kring den. Då dröjer det nog inte länge förrän de "slingrar sig". Visst finns det sådana där karaktäristiska "trådar" på dem? Trådar som just passionsblommor har, alltså.
mvh ANn-Louise
Towanda
Näeh, latinska namnet vet jag inte. Troligen Passiflora edulis eftersom jag köpte den i vanlig affär?

Jag ser inga långa trådar, bara små smala ca 2-3 mm långa utskott. Är det trådarna?

Mvh,
Lena
wolkenkrabber
passiflororna gör så att först växer dom stabilt, med stora fina löv, men efter ett tag börjar dom skjuta på höjden, då kommer dom karaktäriska passionsfrukt löven och dom dära grepp trådarna smile.gif ska läga inte lite bilder på min passions frukt när jag är lite mer etablerad hära
kantarell
Jag trodde att passionsblomma var en sorts klängväxt man odlar främst för dess spektakulära blommor och att växten som kan komma från kärnor av en passionsfrukt är en helt annan? Har jag fel?
Towanda
Det finns många olika Passiflora. =)
Vissa har spektakulära blommor, vissa har smaskiga frukter, vissa har både och. Men de tillhör samma familj.

Mvh,
Lena
kantarell
Tack för svaret Towanda! Nu blev jag lite klokare smile.gif

Gillar ditt namn förresten: Fried Green Tomatoes är en av mina favoritfilmer!

/kantarellen
Ina
Härligt! Här fick jag sver på varför min passionsfrukt inte ser ut som jag trodde att den skulle göra!! Jag fick den i present förra hösten och nu har den växt en massa men bladen ser ut som "Konsums blåvita blad" ... om ni fattar vad jag menar. Men då vet jag att allt är som det ska!! laugh.gif
Towanda
Hum... Jag är inte säker på att jag vet vad "konsums blåvita blad" är. =)
Men det kanske är som de ser ut på mina, helt vanliga blad med släta kanter utan flikar?

Mvh,
Lena
Ina
He he.. jag tror inte att Konsum nånsin salufört blåvita blad, men du förstod ju alldeles utmärkt! laugh.gif
Towanda
Jaha, typ "BLAD"? Jo, så ser mina också ut. =)

Hittade en sida med lite bilder på olika passisar, en bit ner på sidan kommer de.

http://www.pwbelg.clara.net/seeds/Seedpics.../tropicals.html

Mvh,
Lena
Ina
Mmmm... ljuvliga!! Kolla in den här sidan! Om man går in på deras onlineshop och titar på "Passiflora-Arten" eller "Passiflora-Hybriden" så hitta man en massa godis... wub.gif
Towanda
OJ... =) Vad många det finns och vad olika de är!

Mvh,
Lena
Ina
Jag och en kompis var inne på att beställa några sorter som skall vara härdiga ner till typ - 15 grader, men vi hittade några här hemma och börjar med dom... Sen kanske vi gör en beställning om försöket faller väl ut! rolleyes.gif
Towanda
Låter som ett roligt projekt. Jag, som alltid, begränsas ju av att vi bor trångt. Annars skulle jag nog odla allt jag kunde komma över. =)

Mvh,
Lena
Ina
Känner igen det där med platsbristen... fast jag har hus och rejält stor tomt... biggrin.gif ..och även det där med att vilja odla allt som finns!
Towanda
Avis på hus och trädgård! Måste försöka övertyga min sambo om att vi ska ha det sen, men det är inte så lätt. Han tycker att det är för mycket jobb. =/

Mvh,
Lena
Lötchey
Tycker Passiflora Quadrangularis är grym..måste försöka få tag på en sån!
Towanda
CITAT (lolo @ 24-04-2004, 19:02)
Visst finns det sådana där karaktäristiska "trådar" på dem? Trådar som just passionsblommor har, alltså.

NU kommer trådarna! Plantorna växer väldigt fort nu, måste nog skaffa en större spalje! =)

Mvh,
Lena
Ina
Min frösådda har också blivit "trådig" nu!! wub.gif
Towanda
Tjoho, vad roligt! =)

Mvh,
Lena
Towanda
Nu har min fått några treflikiga blad! =)

Mvh,
Lena
wolkenkrabber
vad trevligt,

hur lång tid tar det för dom att börja blomma tror ni??
Towanda
Hmm, ingen aning faktiskt, nån annan som vet?

Hur stora spaljéer har ni till era? Mina växer så kraftigt att de snart har "växt ut" spaljén. Hur gör man då?

Mvh,
Lena
Towanda
Går det bra att rota en Passiflorastickling i vatten eller är det säkrare i jord?

Mvh,
Lena
andreas i uppsala
Vad jag vet så tar det låååång tid för passiflora sticklingar att rota sig, upp emot ett år för vissa men lycka till
Towanda
Oavsett om man sätter den i vatten eller jord?

Mvh,
Lena
Sulawesii
För mig har inte passifloran tagit någon längre tid att rota sig (i jord).

Vad gäller att få den att blomma har jag hört att den gärna vill stå lite kallare under vinter för att göra det. Här hemma har min aldrig blommat, men så har jag inte de vinterförutsättningarna heller.
andreas i uppsala
jo det tar mellan 1-12 månader för dem att rota sig. Det gäller att ha TUR
joli
CITAT (Lötchey @ 26-04-2004, 15:33)
Tycker Passiflora Quadrangularis är grym..måste försöka få tag på en sån!

Tjena...

den finns på www.impecta.com

5 frön kostar 19 kr

JAg har precis beställt därifrån... men jag beställde Passionsfrukt
Purpurgranadilla, den ska visst ge riktigt goa frukter...

/Joli
Lötchey
Jepp, känner till Impecta men jag hade tänkt att slå på lite större när jag beställer frön nästa gång.. kolla in http://tropicaflore.com så vet du vad jag snackar om smile.gif
Är ute efter ovanliga exotiska frön.. Då ska definitivt Quadrangularis införskaffas..
joli
JAg är med dig... däremot kunde jag inte lokalisera mig i den saiten... min franska är ingen riktig franska.... laugh.gif
miss piggy
Hej!

Jag smyger mig in med en liten fråga till er som vet...

Köpte en passionfrukt på ica idag för att testa att så.

Hur går man tillväga? Kan man så från frukter från matbutiken?

Ska jag skölja och torka kärnorna? På eller i jord???

tacksam för alla svar!

rolleyes.gif
kerstin z5-6
de ska tvättas rena från fruktkött o torka .. men det kan vara knepigt att få dem att gro
Towanda
Jag satte mina frön färska direkt från en mogen frukt, rengjorda men utan att torka dem, ganska grunt i jorden. 10 av 10 kärnor grodde och det tog inte speciellt lång tid. Lycka till! =)

Mvh,
Lena
Mia, zon 3
Samma erfarenhet här, de gror som kanoner! Och sticklingarna tycker jag inte heller är så svåra?
Men om ni vill att plantor av "ätfrukten" ska blomma får ni nog vänta ganska länge, eller sätta dem i växthus. Jag har sått massor av sådana, och den enda som blommat var den som tog över HELA pappas växthus en sommar. Det var visserligen en vacker syn, när hela taket blommade, och det blev massor med goda frukter, men det blev varken tomat eller gurka det året.....
Towanda
Hmm. Börjar tro att ni har rätt i det där med knepighet att få sticklingar att ta sig. Sticklingen fick små rotutskott när den stod i vatten, och för ett tag sedan satte jag den i jord. Den har inte dött än, men å andra sidan har den inte växt en millimeter heller. Håller alla tummar för att den ska ta sig. Hoppas hoppas!

Mvh,
Lena
MRLINDELL
För dem som vill skaffa sig en Passionsfrukt med otroligat fina blommor och knoppar kan hör & häpna titta in på Bauhaus som hade fina ex till rena vrakpriset jämfört med de som t ex finns på Rosendahl eller andra trädgårdshandlare.
Det är nu man kan göra klipp inför nästa sässong.
Emser
Jag ska gå och köpa mig ett par av de gula (fula samt till utseendet oaptitliga) frukterna som visade sig vara Passionsfrukter och plantera dem. Får se om det blir något av dem...
miss piggy
Min passinsfrukt som jag satte i våras från frukter från Ica, växer så det knakar! Stora fina blad. Nu har de första "klängskotten" kommit. Jag har köpt en ställning som den kan växa på.

Hihi!

biggrin.gif
Lady Hamilton
Det skulle vara kul att få se den på bild rolleyes.gif Jag har nämligen också en passionsfrukt planta, som jag köpte i våras.
Hälsningar Hammis
Emser
...nu har jag köpt, sått och går nu och vanka av och an i väntan på att de ska titta upp! biggrin.gif wub.gif laugh.gif rolleyes.gif
wolkenkrabber
såhär ser min 1½ eller över 2 år gammla köpefrukts passiflora ut, jagär itne helt säker på åldern, ni kan se på passiflorans håll, passiflroan, cherimoyan, japans misepl, st paulia, kaffeplanta, ormkaktus, tamarin, 12 apostlarna, caryota palm, japans misepl, strelitzia rolleyes.gif de va mitt sovrumsfönster det

miss piggy
jisses!

blink.gif

Den var stor den!!!!

Skulle vara grymt om min oxå ville växa på det viset! laugh.gif
Lady Hamilton
Här är min passionsfruktsplanta

Och passionsblomma

Hälsningar Hammis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon