kotte76
15-06-2017, 12:02
Nu behver den hr nybrjaren hjlp! Planterade en Rosenhagtorn i hstas enligt konstens alla regler. Bor i zon 5-6, men lget r skyddat och sljaren p handelstrdgrden optimistisk. Vren kom och jag brjade vnta p lvsprickning, men icke. Vntade mer (bor ju i Norrbotten och hr kan vren drja). Alla andra trd exploderar i frsommargrnska, men inte min hagtorn🙁. Gr idag ut och tnker att nu ska trdet vck och ersttas med en fjllbjrk eller annat skert kort. Tar bort banden och gnagskyddet och brjar jobba med att f bort stdkpparna d jag ser sm grna lv lngs med stammen dr gnagskyddet suttit! Tror ni den kommer att ta sig ven i kronan? Ska jag ge den en hrd beskrning? Vattna mycket? Tar s tacksamt emot rd och tips om det r ngon som sitter p sdana🤔.
Huggorm
15-06-2017, 14:37
r gnagskyddet i form av ett plastrr? I sna fall har nog det skyddat mot kalla vindar. Resten av plantan har frusit tillbaka. Tyvrr r nog inte trdet hrdigt i s hg zon, om du inte skyddar hela. Men det kan bli lite hrdigare nr det blir strre, smplantor brukar vara mer knsliga. Beskr inte, plantan har frlorat tillrckligt mycket redan. Om mjligt kan du ordna vindskydd om det r blsigt p platsen, mycket annat gr nog inte att gra just nu.
kotte76
15-06-2017, 19:13
Jo det r nog s att gnagskyddet ven skyddat mot kylan tillsammans med sntcket. Flyttar det till ett mer skyddat och mindre synligt stlle (vill inte se elndet 🙂) och s fr tiden visa vad det blir utav det. Kanske en rosrnhagtornsbuske hrdig fr zon 6.?!