kotte76
15-06-2017, 12:02
Nu behöver den här nybörjaren hjälp! Planterade en Rosenhagtorn i höstas enligt konstens alla regler. Bor i zon 5-6, men läget är skyddat och säljaren på handelsträdgården optimistisk. Våren kom och jag började vänta på lövsprickning, men icke. Väntade mer (bor ju i Norrbotten och här kan våren dröja). Alla andra träd exploderar i försommargrönska, men inte min hagtorn🙁. Går idag ut och tänker att nu ska trädet väck och ersättas med en fjällbjörk eller annat säkert kort. Tar bort banden och gnagskyddet och börjar jobba med att få bort stödkäpparna då jag ser små gröna löv längs med stammen där gnagskyddet suttit! Tror ni den kommer att ta sig även i kronan? Ska jag ge den en hård beskärning? Vattna mycket? Tar så tacksamt emot råd och tips om det är någon som sitter på sådana🤔.
Huggorm
15-06-2017, 14:37
Är gnagskyddet i form av ett plaströr? I såna fall har nog det skyddat mot kalla vindar. Resten av plantan har frusit tillbaka. Tyvärr är nog inte trädet härdigt i så hög zon, om du inte skyddar hela. Men det kan bli lite härdigare när det blir större, småplantor brukar vara mer känsliga. Beskär inte, plantan har förlorat tillräckligt mycket redan. Om möjligt kan du ordna vindskydd om det är blåsigt på platsen, mycket annat går nog inte att göra just nu.
kotte76
15-06-2017, 19:13
Jo det är nog så att gnagskyddet även skyddat mot kylan tillsammans med snötäcket. Flyttar det till ett mer skyddat och mindre synligt ställe (vill inte se eländet 🙂) och så får tiden visa vad det blir utav det. Kanske en rosrnhagtornsbuske härdig för zon 6.?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.