Full version: Kajor
LadyG
De senaste veckorna har en flock om, jag skojar inte, 30 kajor bestämt sig för att ha sitt nattläger i vår lönn. Det vore väl inget problem i sig om det inte vore för att de är förskräckligt snacksaliga, och de har inte vett att hålla nere rösterna heller. Det är ett makalöst snattrande, långt in på natten dessutom.

I vissa städer har jag sett falska ugglor och liknande som sitter och blänger på duvor, skator och andra bajsmaskiner. Skulle en sån kunna fungera på kajor också, och var får man tag på en i så fall?
Gossen Ruda
Knallskott?
LadyG
Får man kasta såna i samhällen? smile.gif
Gossen Ruda
Det behövs nog inte höga smällar, lite fyrverkerier kanske? För flera år sen var det stor nattsamling i några träd i Landvetters samhälle. Jag såg hur kajorna kom flygande från alla håll. Tjattret hördes tydligt till min sommarstuga drygt en km bort. Så plötligt var det tyst och lugnt så förmodligen hade man skrämt bort kajorna på något sätt.
sparvuggla
CITAT (LadyG @ 15-06-2017, 12:17) *
De senaste veckorna har en flock om, jag skojar inte, 30 kajor bestämt sig för att ha sitt nattläger i vår lönn. Det vore väl inget problem i sig om det inte vore för att de är förskräckligt snacksaliga, och de har inte vett att hålla nere rösterna heller. Det är ett makalöst snattrande, långt in på natten dessutom.

I vissa städer har jag sett falska ugglor och liknande som sitter och blänger på duvor, skator och andra bajsmaskiner. Skulle en sån kunna fungera på kajor också, och var får man tag på en i så fall?

Om du sätter upp belysning i trädet kommer dom att välja annat träd. Men dom fortsätter att snacka där också förstås...........
LadyG
Belysning? Det var ju en tanke förstås, den vidarebefordrar jag nog till maken så får vi se om han är pigg på att klättra i träd. Det är en fullvuxen lönn och fåglarna verkar trivas i det täta lövverket :-)

CITAT (Gossen Ruda @ 17-06-2017, 06:44) *
Det behövs nog inte höga smällar, lite fyrverkerier kanske? För flera år sen var det stor nattsamling i några träd i Landvetters samhälle. Jag såg hur kajorna kom flygande från alla håll. Tjattret hördes tydligt till min sommarstuga drygt en km bort. Så plötligt var det tyst och lugnt så förmodligen hade man skrämt bort kajorna på något sätt.

Är fortfarande inte säker på det lagliga eller lämpliga i att smälla smällare bland grannarna :-)
Även om vi bor precis i utkanten av samhället så har vi ju fortfarande folk att ta hänsyn till på två sidor :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon