Har extremt få fruktkart på mina fruktträd detta år. Våren har inte varit gynnsam för fruktträd eller insekter, men så få fruktkart på fruktträden har jag inte sett de senaste 15 åren. Är det lokalt (norra Stockholm) eller har flera regioner samma problem?
Åsa, mälardalen zon 2
19-06-2017, 14:11
Det är vanligt över hela sverige, igår på tv sa det att det troligtvis blr brist på svenska äpplen iår, det är få frukter + de som kommer är inte av bästa kvalite så många av dem kommer gå till äppelmostillverkning eller mustning. Det var först varmt under våren och knopparna började fyllas med vatten och då plötsligt kom en sen natt med många minusgrader i stockholmstrakten var det nedåt -7C och då frös knopparna
Jan af Lisö
20-06-2017, 11:49
Jag har gjort motsvarande observation (Södra Storstockholm), mitt Amorosa äppelträd blommade helt fantastiskt, men det är väldigt lite kart. Trots att det var varmt just när det blommade så såg jag väldigt få insekter, och nu väldigt lite kart.
Vet inte om frosten kan ha tagit kol på bin och humlor ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.