Erik.Leijon
21-06-2017, 20:10
Hej!
Jag har läst lite om kirskål och skulle gärna vilja prova att äta växten. Eftersom det står att den är släkt med giftiga arter så vill jag vara helt säker på att det är rätt växt. Finns det något bra sätt att särskilja kirskål från dess giftig släktingar?
Jag tog foto på något jag misstänker är kirskål, kanske går det att avgöra om jag har rätt med vägledning av bilden?

Med vänliga hälsningar,
Erik
RibesRubusVitis
22-06-2017, 00:36
Just så ser min kirskål ut, och den har jag ätit av. För att vara njutbar bör den tillagas som ganska späda skott. Jag tänkte inte på att hacka sönder den tillräckligt, så bladen blev sega och trådiga. Smakar annars som spenat och anrättas på samma sätt. En kolonigranne gjorde mycket goda piroger med kirskålsfyllning.
Stefan A
22-06-2017, 07:33
Japp, visst är det kirskål - 100%! Jag äter den också på våren. Har sett att den börjar gå i blom här i Sthlm nu.
Erik.Leijon
22-06-2017, 08:27
Perfekt! Tack för era svar! Då skall jag ge mig ut och plocka
Erik.Leijon
05-07-2017, 16:34
Jag gjorde Kirskålsbiffar efter ett recept i Nya Tider. Riktigt goda, kan rekommenderas! Receptet följer här:
Kirskål nog för att bli 2 dl efter att den har kokats några minuter.
1,5 dl ströbröd
1,5 dl grädde
1 ägg
2 dl malda hasselnötter.
salt
cayennepeppar
spiskummin
Förväll kirskålen genom att koka den några minuter. Blanda ströbröd och grädde och låt svälla i fem minuter. Mixa kirskålen med hasselnötterna i en mixer och blanda sedan alltsammans till en tjock smet. Forma och stek biffar några minuter per sida.
I receptet rekommenderas att servera med ris och currysås. Jag körde med klyftpotatis och tzatziki och det blev riktigt gott, bättre än jag hade förväntat mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.