|
 Ryggteckningen på de här kabraterna som också traskar och pysslar här och var på tomten - helst vid klumpar av lera som det verkar - tycker jag påminner om exotiska cermonimasker. Vad är det för några? Hur lever de m.m.?
fantastiskt egentligen att det finns så mycket man inte hunnit se ännnu spännande typer hoppas att dom e av den snälla sorten
Blomstertanten
24-04-2004, 19:13
Såg dom i en tråd här för ett tag sedan ! Men kommer inte riktigt i håg vilken det kan ha varit. Ska fundera vidare, eller så kanske någon annan kommer i håg. Det var någon fråga om skalbaggar tror jag
mari_tres
24-04-2004, 19:13
De där baggarna såg jag på en bild i en tråd som handlade om en annan röd skalbagge här för inte så länge sedan... ska söka & se om jag hittar... Ngt om en bagge i en gödselhög? Kan det ha varit det? *funderar*
mari_tres
24-04-2004, 19:16
Vi var visst fler som minns den tråden.... Eldlus hette den tydligen iaf. Söt liten rackare.
Jättefina grabbar, eller vad det nu är. Jag har tre insektsböcker men inte fanns denna med med sitt namn. En skinnbagge är det, tror jag i alla fall. Släkt alltså med den inte lika omtyckta bärfisen Det finns mellan 500-600 olika arter skinnbaggar så författaren ursäktade sig med det att han inte kunde namnge alla. Det kan man ju förstå. Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig.
Blomstertanten
24-04-2004, 19:17
Hittade tråden ! Småprat sid 3 eller 4. Röd skalbagge i skit, eller något liknande.
Blomstertanten
24-04-2004, 19:19
Eldlus heter den !
Britt-Marie
24-04-2004, 19:25
Jag har också letat och hittat baggens id. Det är eldskinnbaggar. Nu citerar jag: Påträffas oftast i mindre kolonier vid foten av träd, särskilt lind. Förekommer sparsamt i södra Sverige Den uppträder fram för allt i kusttrakter och påträffas ofta i stor mängd på tulkört och kungsljus. Slut citat. Jag har aldrig sett en sådan. Tjusiga djur och är nog inte särskilt skadliga heller, för växterna. Verkar inte så av texten till bilden jag har.
*Felix matte*
24-04-2004, 20:24
Letade på Eldlus och fann detta Speciellt frukterna hos lind eller malva lever den på, framför allt såna som ligger på marken just nu när den håller på att äta upp sig efter sin vinterdvala. Inte särskilt allmän och jag har aldrig hört den nämnas som skadedjur. Den tar i stället gärna en och annan mindre insekt om den kommer åt.
Blomstertanten
24-04-2004, 22:51
 Jag tycker dom är rackarns söta !
Gossen Ruda
25-04-2004, 16:25
Den som orkar med lite vetenskap också kan notera att den på latin heter Pyrrhocoris apterus. Enda svenska representanten för familjen Pyrrhocoidae som mest är representerad i tropikerna.
Tack för alla svar!  Det tycks råda lite delade meningar om rätta svenska benämningen. Men "eldlus" låter ju kort och praktiskt, och jag upplever verkligen delar av tomten som nerlusad med dem! Faktum är att de orsakar allvarliga samvetsbetänkligheter, ty de tycks trivas som absolut allra bäst just där jag försöker snygga till efter grävmaskiners framfart. Nästan varhelst jag ämnar sätta ner spaden, skyffeln eller krattan ser det ut typ som på bilden. Idag hade många av dem dessutom "dockat" med varandra - på något vis satt de ihop typ som små tågset med huvudändarna åt varsitt håll... och knallade på lika fort som vanligt ändå... Jag vill inte de små liven något illa men det känns nästan omöjligt att få något uträttat utan att riskera skada dem....
Gossen Ruda
26-04-2004, 18:09
Namnförbistringen beträffande populärnamn på insekter är oftast enorm. Eldlus är den mest använda beteckningen på kräket ifråga. Familjen heter på svenska eldstinkflyn eller eldskinnbaggar.
Ordningen heter Hemiptera, underordningen Heteroptera. Skinnbaggar eller stinkflyn. Den andra underordningen är Homoptera, växtsugare. Dit hör bl.a. bladlöss. Varför den heter lus vet jag inte, möjligen kallades alla små småkryp för löss en gång i tiden.
Vägglusen är en skinnbagge, Cimex lectularius. Huvudlusen tillhör dock ordningen Phthiraptera, djurlöss. Inte så nära släkt mao.
Tillägg: När lössen dockar i bakänden håller dom på med förberedelser för fler löss.
CITAT (Gossen Ruda @ 26-04-2004, 19:09) Namnförbistringen beträffande populärnamn på insekter är oftast enorm. Eldlus är den mest använda beteckningen på kräket ifråga. Familjen heter på svenska eldstinkflyn eller eldskinnbaggar.
Ordningen heter Hemiptera, underordningen Heteroptera. Skinnbaggar eller stinkflyn. Den andra underordningen är Homoptera, växtsugare. Dit hör bl.a. bladlöss. Varför den heter lus vet jag inte, möjligen kallades alla små småkryp för löss en gång i tiden.
Vägglusen är en skinnbagge, Cimex lectularius. Huvudlusen tillhör dock ordningen Phthiraptera, djurlöss. Inte så nära släkt mao. * börjar klia ordentligt överallt *  /Mimmi
Jag såg en, jag såg en! Igår! På Mälaröarna. Störtsöt! *vill ha flera* Den var verkligen häftig, vacker, såg precis ut som en liten vandrande wodoo-mask, men när jag var tillbaks med kameran var den borta... Lycko Du Posse... *avis* Gossen Ruda: "kräket"? (Kommer du från gotland förlåter jag dig) En gång i min ungdom (  ) var jag på gotland med min häst, där kallade dom min fina häst för "kräket", och min väninna fick nästan hålla i mig för att jag inte skulle flyga på dom. Det finns inte bara "namnförbistring" utan även "ordförbistring". kramisar/amaira
Gossen Ruda
27-04-2004, 08:10
Näh, kommer från andra sidan. Göteborg. Beträffande kräk så kan alla läsa på Svenska Akademiens Ordbok. Att kalla en häst för kräk får man nog ta lite skämtsamt.
*Felix matte*
27-04-2004, 08:28
CITAT (amaira @ 27-04-2004, 08:58) Den var verkligen häftig, vacker, såg precis ut som en liten vandrande wodoo-mask, men när jag var tillbaks med kameran var den borta... Här hittar du insektsmasker
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|