Lotta Karnlind
01-07-2017, 12:30
Hej!
Vi har en lång pionhäck (5-10 meter) som stått på samma plats i 17 år. Den står i "gräsmattan" men kring plantorna växer det upp brännässla, daggkåpa, smörblomma, allt möjligt gräs o s v. innan jag hinner rycka väck. Jag tycker att den har tacklat av i blomningen, så jag har funderat på att flytta den, för jag har trott att ogräset knäcker den. Minskad blommning kan dock vara inbillning, har gödslat dåligt de senaste åren. Senare har jag förstått att den trivs i gräs, så då började jag tveka om flytt. Nu har jag även upptäckt att två av dem har fått "hyresgäster" i form av gula pyttemyror som bygger bon. Myror på knoppar vet jag är ofarligt men detta? Åtgärder? Undviker gärna en flytt efter att jag insett vilket mastodontarbete det skulle vara. Tack för hjälp!
Gunilla T
01-07-2017, 16:21
Inget av det vi odlar i våra trädgårdar trivs med ogräs, gräset tar mycket näring och fukt, även träd påverkas av att ha mycket ogräs att konkurrera med.
Ta bort allt ogräs, även rötterna så att det blir en ogräsfri yta en bit utanför planteringen. Sätt rotspärr mot gräsmattan så inte gräset invaderar på nytt. Det lönar sig att vara noga när man rensar, gör man det ordentligt minskar arbetet framöver.
Pioner gödslas efter blomning för det är nu och under resten av säsongen som förutsättningarna för nästa års blomning bestäms.
Ett annat skäl till minskad blomning hos pioner är att rötterna hamnar för djupt ner i jorden, då slutar de blomma. Det ända som hjälper då är att gräva upp, jordförbättra och återplantera.
Lotta Karnlind
01-07-2017, 20:35
Ja det får nog bli en spärr. Vad tror du om myrornas bon?
Gossen Ruda
01-07-2017, 21:13
Myrorna bör bort. De lever till stor del på rotlössens sockerutsöndringar. Lössen suger på rötterna. Jag menar gula tuvmyror vilket det troligen är.
Lotta Karnlind
02-07-2017, 09:23
Myrr? Eller något annat sätt?
Gossen Ruda
02-07-2017, 13:11
Jag har ingen erfarenhet av att ta bort tuvmyror men myrr borde fungera.
istudyjapanese
08-07-2017, 13:11
Jag trodde Pioner ville ha mycket utrymme under fötterna så rötterna kunde gå djupt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.