Full version: Hur stoppas SD
Mjärden
Vad vi hittills sett så fungerar inte skrämselpropaganda och nazistspöket att stoppa SD ökning. För det mesta har det handlat om person och inte om politik. Visserligen är Kent Ekeroth på tapeten nu, men när han är ute ur leken gör de andra partierna klokt i att glömma honom snarast möjligt.
Den enda framkomliga vägen att plocka bort partisympatisörer från SD är att diskutera politik och inte person. Jag tycker att Magdalena Andersson är inne på rätt spår, när hon hävdar att SD,s politik är arbetarovänlig och gynnar höginkomsttagare och att de hör hemma i Moderaternas plandel. Om man börjar syna SD,s politik över hela linjen tror jag att de får svårare att behålla sina väljare i det kommande valet samt att man klarar att hantera asylsökande på ett bra sätt och håller en fast linje vad gäller de som får stanna och ser till att som får avslag blir tillbakaskickade. Blir intressant att se om Magdalenas linje är något som håller i sig framåt valet eller om man åter spårar ur på sin föga framgångsrika personkritiksstrategi.

malarmaster
förstår att vänstersidan är orolig då det nu visat sig att de flesta av SD sympatisörerna faktiskt tillhör LO-grupperna,alltså S väljare som hoppade av till främst M under Reinfeldt och nu går till SD istället för att gå tillbaks till fållan.Jo,någonstans måste ju sossarnas 20-25% hamna när de inte längre röstar på S.
under S storhetstid hade de ju 45-50% sv rösterna,nu nere på runt 27 enl. senaste mätning.
hur stoppa SD? främst genom att politikerna visar vilken vision de har för vårt samhälle. Nu går vi in i Almedalsveckan och lämnade Järna veckan som tydligt blev en flopp.
Får se vilka partiledare som kommer med politik istället för personangrepp,med lösningar på de problem vi står inför. S har ju lämnat walkover då de tydligt saknar visioner och inte tänker sig att utnyttja den enorma exponering som Almedalsveckan ger inrikespolitiken.
politikintresserade har ju nu ett eldorado framför TV.n då man sänder många timmar om dagen.

Men för att stoppa SD krävs framförallt praktisk politik.
det som svenska folket kräver är 1. en bostadspolitik som håller,det fattas enormt mycket bostäder och hittills är det mest prat som kommer.Man ägnar sig inte åt de problem som gör att bostadsbyggandet hålls nere.
2. En jobbpolitik som håller. just nu är det högkonjuktur och arbetslösheten växer.Nu förklarar man det med att de nyanlända plockas in i systemet och fastnar där. det är ju bara en delförklaring då huvudproblemet är
3. skola och utbildning som släpar efter.lärarbrist ,löneproblem,diciplinproblem och skolor där de flesta elever inte pratar svenska.Den kommunala skolan har misslyckats då ojämlikheten mellan kommunerna växer.Även här är orättvisan mellan lärarlöner något som bidrar till problemen.
yrkesutbildningar som saknar elever och linjer på gymnasier som läggs ner pga lärarbrist och saknat elevunderlag,i yrken som idag är bristyrken.
4.Vården. Också här är det främst personalbristen som ställer till det med långa vårdköer som följd.
För dåliga lönenivåer och för lite skillnader mellan yrkeskategorierna gör att få vill vidareutbilda sig.det ihop med oftast en urusel planering och organisation gör att den offentliga vården håller på att krascha.Den privata sektorn klarar sig betydligt bättre.
5. polis och lag o ordning. Precis samma problem här,en total felorganisation ihop med dåliga löner gör att polisen i dagsläget MINSKAR trots fler resurser.Regeringen står totalt handfallen.
grundproblemet,de dåliga lönerna diskuteras inte ens,bara att antalet poliser måste öka.
6. Integration som inte funkar o aldrig har gjort det. Polisen lämnar över i problemområdena pga resursbrist (personal) och de kriminella kan fritt växa sig starka.Narkotika säljs öppet och de boende trakasseras.
Vi ser samma mönster upprepas som i Europa där man nu i stort har öppet krig mot dessa ligor.Vi har inte kommit dit än men är på god väg.

Kom till rätta med ovanstående så tappar SD sitt väljarunderlag.trots att jag är Liberal så förordar jag också en restriktiv flyktingpolitik. Sverige har fått nog och vi klarar inte detta längre.tom i min lilla kommun har vi fått ett av södra Sveriges värsta problemområde.polis saknas och invånarna börjar känna sig rädda.
SD:s väljarunderlag växer stadigt och i min valkrets röstade 30% på SD i förra valet.Nästa val 30-50%?
I min kommun byggs väldigt lite,industrin flyttar eller läggs ner och inga nyetableringar sker.trots södra Sveriges bästa kommunikationer och närhet till kompetens.
Men det är lokalpolitik och hänger ju inte ihop med rikspolitiken,men folk här misströstar och flyttar ifrån kommunen. De som flyttar hit är placeringar från migrationsverket och som så småningom hamnar i kommunens försörjningsplan.
Huggorm
Om SD hamnar i regering kommer de förmodligen att falla ihop lite, ungefär som MP gjort nu. Det är nog det enda som kan hota dom. Men om SD försvinner kommer det växa fram ett nytt invandringskritiskt parti, förmodligen betydligt radikalare. Så länge vi har "utanförskapsområden" som bara blir fler och fler och är fulla med kriminella gäng och tusentals islamister och så vidare, så kommer det finnas underlag för sådana partier. Folk minns ännu hur det var innan Sverige satsade på multikultur och man saknar det.
malarmaster
i dagens Smålandspost finns ett reportage om ett sammanträde hos SD:s länsledning,Någon har haft med sig en bandspelare på mötet och läckt det till pressen.
Det som sägs är att SD tror de kommer att få stora framgångar i framförallt två kommuner,däribland min.
farhågorna de har är att de inte kommer att ha folk att fylla platserna med.Man vill inte heller ha öppna listor då deras erfarenhet av det är citat"det kommer ju bara en massa konstiga människor".
Redan nu har man problem med sin representation,det finns avhoppade vildar,tomma stolar m.m.
på bandet finns också antydningar om interna bråk som splittrat partiet vilket ju synts tidigare iom att ledamöter hoppar av.
jag har faktiskt svårt att se att ett parti som SD kan växa och få något gjort. Deras partiprogram är jätterörigt och de saknar totalt insikt i hur en kommun fungerar.
T.ex lägger man motioner i kommunen i frågor som hör hemma i riksdagen.de plockas givetvis bort men förståelsen för detta från SD:s sida är liten.
deras väljare är ju oftast vanligt folk som av olika anledningar bara ser invandring som ett gigantiskt problem. deras väljare har inte satt sig in i vad som orsakar problemen utan går bara på SD:s utsago om att det är invandringen som ställer till det. hade de läst deras partiprogram hade de sett vad SD egentligen vill....
ett isolerat Sverige med stängda gränser både för handel o förflyttningar. Trump kör en liknande retorik.

En rolig motion har lagts i min kommun från SD. man vill förbjuda att det finns importerad mat i kommunen.
(troligen pga att man vill svälta ut araberna). då uppkom frågan om bananer o ris kan räknas som import?
För det serveras faktiskt både på äldreboendet o i skolan.Apelsiner,clementiner men även andra grönsaker som inte odlas i Sverige.
Vi får se hur det går för den motionen men faktum är att kommunen inte har beslutanderätt annat än över den kommunala maten och även där finns det en EU lagstiftning som måste följas.
Tror att den stryks med motivering att det inte är en kommunal fråga.
För min del tror jag att ungarna både vill ha apelsiner o bananer kvar och ris ingår faktiskt i många rätter som räknas som husmanskost.
vad blir nästa steg,kebab o pizza är ju inte heller svenskt.....
Så ser man på vad de vill egentligen så framträder deras rötter inom nazismen tydligare.
segelbåt
CITAT (malarmaster @ 03-07-2017, 10:05) *
En rolig motion har lagts i min kommun från SD. man vill förbjuda att det finns importerad mat i kommunen.
(troligen pga att man vill svälta ut araberna).

Varför tramsar du? Det är ett 1 år gammalt förslag så nog vet du att det handlar om att satsa på närproducerad mat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/s...a-lite-flexibel

När du kallar det nazistiskt och att man "troligen vill svälta ut araberna" om man vill satsa på närproducerad mat så undrar jag om du är nykter?
Var det inte du som utnämnde dig själv till politisk expert och dumförklarade alla oss andra? Jösses...
segelbåt
Sedan förstår jag inte riktigt trådstarten. Vill man stoppa SD som parti eller vill trådskaparen stoppa folk från att rösta på SD?
Eller vill han stoppa folk från att ha "SD-åsikter" rent allmänt?
malarmaster
CITAT (segelbåt @ 03-07-2017, 10:23) *
Varför tramsar du? Det är ett 1 år gammalt förslag så nog vet du att det handlar om att satsa på närproducerad mat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/s...a-lite-flexibel

När du kallar det nazistiskt och att man "troligen vill svälta ut araberna" om man vill satsa på närproducerad mat så undrar jag om du är nykter?
Var det inte du som utnämnde dig själv till politisk expert och dumförklarade alla oss andra? Jösses...

Visst tramsar jag o jag gillar att använda ironi. En del förstår inte det.
Nej,man har lagt motion och man hade det med i sin budget men faktum är att det redan finns beslut på att man i första hand skall inhandla ekomat och närproducerat. tror att senaste beräkning var att man uppnått 40% andel.men det handlar ju också om kostnader och vad är närproducerat? Producerat i skåne eller Västergötland?
Själv tyckte jag motionen i sin grundform var rolig,nästan underlag för ett revynummer. att SD sedan förklarar att bananer var undantagna ökar ju bara komiken. Man hade förstått (troligen efter googling) att bananer inte växer i den svenska skogen.
Och tro mig,av de SD ledamöter som sitter i Alvesta är deras IQ i klass med deras skonummer.Yttrar sig aldrig och dirigeras av sin partiordförande.
segelbåt
CITAT (malarmaster @ 03-07-2017, 13:14) *
Visst tramsar jag o jag gillar att använda ironi. En del förstår inte det.
Nej,man har lagt motion och man hade det med i sin budget men faktum är att det redan finns beslut på att man i första hand skall inhandla ekomat och närproducerat. tror att senaste beräkning var att man uppnått 40% andel.men det handlar ju också om kostnader och vad är närproducerat? Producerat i skåne eller Västergötland?
Själv tyckte jag motionen i sin grundform var rolig,nästan underlag för ett revynummer. att SD sedan förklarar att bananer var undantagna ökar ju bara komiken. Man hade förstått (troligen efter googling) att bananer inte växer i den svenska skogen.
Och tro mig,av de SD ledamöter som sitter i Alvesta är deras IQ i klass med deras skonummer.Yttrar sig aldrig och dirigeras av sin partiordförande.

Ironi fungerar inte på internet, det borde ett geni som du veta.
Och när du sedan fortsätter med ditt trams att dom inte förstår att bananer inte växer i Sverige så blir man bara trött.

Normalt sett har jag inget emot lite politikerförakt, men när det kommer från en hobbypolitiker med hybris så ger det en äcklig eftersmak.
malarmaster
sorry,jag kommer aldrig att se SD-politiker som jämbördiga andra. deras parti och ideologi bygger på nazism oavsett vad deras partiledare säger. fick de chansen hade du fått se demokratin fara ut genom fönstret.
men jag gör skillnad på deras väljare och de som är aktiva inom partiet.
Väljarna är missnöjesröstare,ungefär samma som röstade på trump eller på brexit.
som inte orkar sätta sig in i problematiken utan tror på en Quick fix.
så oavsett vad du säger så ser jag dem som okunniga,dumma och ute efter ett helt annat samhällssystem.
Kom ihåg,hitler började också med ett underlag baserat på missnöje men med en dold agenda.
Jag kan sitta och snacka med alla partier och vi kan lugnt diskutera olika lösningar men Sd går inte att diskutera med då de saknar grundläggande kunskaper hur samhället funkar.
de smarta sitter i Stockholm ,i partiledning o riksdag. för övrigt fick hopplock från öppna listor försöka fylla platserna ute i kommunerna.
Gossen Ruda
Övriga partier får sluta föra en invandraröppen politik och börja ställa krav på invandrare och utvisa fler. SD är ett enfrågeparti även om de försöker bredda sig, folk som är rädda för invandringen och ser det som ett hot stödjer SD.
malarmaster
Sverige har idag en restriktiv invandrarpolitik och långt ifrån alla får stanna.
Det som brister nu och som folk ser är brottsligheten som ökar i problemområdena och som sprider sig toll övriga samhället.
här är det lag o ordning som saknas,något som regeringen kunde gjort något åt istället för att snacka.de flesta boende i dessa områden är ju faktiskt vanliga skötsamma som inte vill något annat än att ha lugn o ro.
Gossen Ruda
Men invandrarna och invandringen får skulden ändå och det utnyttjar SD. Sen kanske det är sant också. Den uppmärksammade skjutningen på Vår krog och bar exempelvis. 8 dömda, en "svensk" och 7 från Somalia.
Gunilla T
CITAT (malarmaster @ 03-07-2017, 14:28) *
sorry,jag kommer aldrig att se SD-politiker som jämbördiga andra. deras parti och ideologi bygger på nazism oavsett vad deras partiledare säger. fick de chansen hade du fått se demokratin fara ut genom fönstret.
Väljarna är missnöjesröstare,ungefär samma som röstade på trump eller på brexit.
så oavsett vad du säger så ser jag dem som okunniga,dumma och ute efter ett helt annat samhällssystem.
Kom ihåg,hitler började också med ett underlag baserat på missnöje men med en dold agenda.
Jag kan sitta och snacka med alla partier och vi kan lugnt diskutera olika lösningar men Sd går inte att diskutera med då de saknar grundläggande kunskaper hur samhället funkar.
de smarta sitter i Stockholm ,i partiledning o riksdag. för övrigt fick hopplock från öppna listor försöka fylla platserna ute i kommunerna.

Delar din bedömning i det fallet, alla icke - demokrater börjar med angrepp på den fria pressen, så också SD.

Det blir onekligen något av lyteskomik när sverigedemokratiska kommunpolitiker ger sig in i klimatdebatten slap.gif

http://supermiljobloggen.se/dumheter/2017/...-utandningsluft
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 03-07-2017, 14:28) *
Oavsett hur kasst partiet är tycker i alla fall väljarna att det är bättre än ditt parti. Det måste svida en del. Och att det är lättare att diskutera med de övriga partierna är kanske för att det är marginella och minskande skillnader mellan dom. Man håller på och käbblar om oväsentlig skit som nivåer på RUT eller vilken årskurs man skall få betyg från medan Sverige håller på att falla sönder.
segelbåt
CITAT (Gunilla T @ 03-07-2017, 18:07) *
Delar din bedömning i det fallet, alla icke - demokrater börjar med angrepp på den fria pressen, så också SD.

Är pressen någon sorts helig ko som man inte får kritisera? Både CNN och SR har ju nyligen ertappats med att göra fakenews.
malarmaster
CITAT (Gunilla T @ 03-07-2017, 18:07) *

Det blir onekligen något av lyteskomik när sverigedemokratiska kommunpolitiker ger sig in i klimatdebatten slap.gif

http://supermiljobloggen.se/dumheter/2017/...-utandningsluft

inte bara i miljödebatten,de använder alternativ fakta,gärna egenproducerad.
så naivt att de inte förstår att det är så lätt att kontrollera och genomskåda.det är precis som att de befinner sig på en annan planet. Hitler hade ju en propagandaminister som körde på likadant.

och vad många tar illa vid sig när man angriper SD. Huggorm,jag trodde du var en sansad person.
Nej,jag mår inte illa av att folk luras att rösta på SD. de lär vakna upp när SD politik börjar föras.
det skulle kanske inte vara så illa att låta M regera lite med SD. i Finland spricker nu sannfinländarna när de fick ansvar och ute i europa verkar högervågen stanna av .Att du dessutom inte ser skillnaderna mellan borgerlig politik o vänsterpolitik betyder ju bara att du inte är påläst vad de olika partierna vill. Hade det bara handlat om marginella skillnader hade vi inte haft blockpolitik.

CITAT (segelbåt @ 03-07-2017, 18:31) *
Är pressen någon sorts helig ko som man inte får kritisera? Både CNN och SR har ju nyligen ertappats med att att göra fakenews.

ge exempel. Särskilt som det tv sända forumet om just denna fråga avhandlats idag i Almedalen.
Givetvis får man kritisera pressen men man bör då kunna påtala vilka fel de gör.
Mjärden
CITAT (segelbåt @ 03-07-2017, 11:10) *
Sedan förstår jag inte riktigt trådstarten. Vill man stoppa SD som parti eller vill trådskaparen stoppa folk från att rösta på SD?
Eller vill han stoppa folk från att ha "SD-åsikter" rent allmänt?

Jag tänkte väl närmast på hur de andra partierna skall agera för att inte SD skall växa sig så stora att de får så mycket röster i valet att det blockerar regeringsbildningen. Malarmästaren verkar vara fast i den beskrivning som varit gängse att det är ett nazistiskt parti, men som inte påverkat sympatierna för SD, snarare tvärtom. Om man i stället som rudan kunde ta ner och förenkla ett parti som kanaliserar invandrarmotståndet. De partier som genererar röster till SD är V, M och C samt kanske i viss mån L, övriga partier försöker i stället att föra fram en egen politik på invandring och migration, som om den lyckas kommer att "smälta ner" SD. När det finns partiledare som Annie Lööv som går ut och förordar fri invandring kan man tänka sig att rösta på SD i ren protest.
Jag har lite idéer om hur man skulle kunna ändra på invandrings- och integrationspolitiken och därmed göra SD mindre intressant, men det tar jag i ett kommande inlägg.
segelbåt
CITAT (malarmaster @ 03-07-2017, 18:39) *
ge exempel. Särskilt som det tv sända forumet om just denna fråga avhandlats idag i Almedalen.
Givetvis får man kritisera pressen men man bör då kunna påtala vilka fel de gör.

Googla själv? Kan ge dig sökord CNN London fake news och SR Järva SD-skylt.
segelbåt
CITAT (Mjärden @ 03-07-2017, 19:24) *
Jag tänkte väl närmast på hur de andra partierna skall agera för att inte SD skall växa sig så stora att de får så mycket röster i valet att det blockerar regeringsbildningen. Malarmästaren verkar vara fast i den beskrivning som varit gängse att det är ett nazistiskt parti, men som inte påverkat sympatierna för SD, snarare tvärtom. Om man i stället som rudan kunde ta ner och förenkla ett parti som kanaliserar invandrarmotståndet. De partier som genererar röster till SD är V, M och C samt kanske i viss mån L, övriga partier försöker i stället att föra fram en egen politik på invandring och migration, som om den lyckas kommer att "smälta ner" SD. När det finns partiledare som Annie Lööv som går ut och förordar fri invandring kan man tänka sig att rösta på SD i ren protest.
Jag har lite idéer om hur man skulle kunna ändra på invandrings- och integrationspolitiken och därmed göra SD mindre intressant, men det tar jag i ett kommande inlägg.

Då förstår jag vad du menar.
Men varför lägga tid och kraft på att hindra ett parti, eller hindra folk från att rösta på ett visst parti?
Är det inte sundare att skapa bättre alternativ istället? Eller inför diktatur med en gång så slipper vi problemet med att folk "röstar fel"...
malarmaster
man kan aldrig hindra folk från att rösta på ett parti som är registrerat.
För att förminska SD måste övriga partier föra en politik som ger resultat.
Dvs utbilda ungdomar så att de kan få jobb =färre som rekryteras till kriminalitet.
över 30% hoppar av gymnasiet,förutsättningen för att få ett jobb,vilket som.
börja bygga. finns det fler områden att flytta till utanför dessa problemområden minskar man ju det sociala trycket.
För att kunna bygga måste man ändra på byggregler,ta bort kommunernas vetorätt avseende mark och se över både finansiering och hyreslagen.
alliansen började reformera,sossarna stoppade.
Ta itu med polisen,det är ju orimligt att poliskåren minskar samtidigt som brottsligheten ökar.
Ge dem ett rejält lönelyft,locka tillbaks de som hoppat av och utbilda fler.
första steget bör vara att tillsätta en polis som rikspolischef och inte en trött gammal sosse utan erfarenhet av poliskåren.
Förstatliga skolan så att den blir mer lika i alla kommuner,höj lärarlöner och inför ett särskilt lönebidrag till de lärare som vill jobba i problemområdena.detta bör vara kopplat till en viss kompetensnivå.
utöka SFI kraftigt och inför språkprov vid medborgarskap.nyanlända får två år på sig att lära svenska,sedan språkprov. saknas jobb o misslyckat språkprov kan inte permanent uppehållstillstånd ges.
Några punkter som jag tror de flesta svenskar skulle gilla.
Bockstensmannen
Så länge de andra partierna inte räds kalla en spade för spade kommer SD öka. Man börjar se tendenser till att det börjar ändras dock, så frågan är om det inte vänder av sig självt när mer eller mindre alla partier "tar över" deras invandrings/asylpolitik. Opinionen har helt enkelt svängt från att "det finns ingen gräns för hur många..." till "Det räcker nu, det är bra nu tack..." Dels drivet av falerande samhällsfunktioner, polis, sjukvård, tandvård, otrygghet galoperande våldtäkter och sexuella trakaserier, gängskjutningar i varje utanförskapsområde, faktum att det inte finns några bostäder, mm mm.
Folk är inte dumma, dom ser vad som händer i samhället. Sen finns det ju ett fåtal med skygglappar soam aldrig kommer ändra sig, oavsett vad som händer hur läget är i landet. crazy.gif
malarmaster
jo,nog var det bättre förr när det bara fanns svenskar i landet. vi behövde ingen polis för alla svenskar är ju givetvis laglydiga,inga tjejer behövde riskera våldtäkt eller trakasserier. vi hade gott om vårdplatser och sjukvården funkade kanon och det fanns ingen bostadsbrist utan man fick bostad precis var man ville.Jobb fanns i överflöd och det bästa var att man behövde ingen utbildning då det rådde jämlikhet,alla var lika dumma.

konstigt,så minns inte jag att det såg ut på 60-70-80-talen... ulf
Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 04-07-2017, 21:25) *
jo,nog var det bättre förr när det bara fanns svenskar i landet. vi behövde ingen polis för alla svenskar är ju givetvis laglydiga,inga tjejer behövde riskera våldtäkt eller trakasserier. vi hade gott om vårdplatser och sjukvården funkade kanon och det fanns ingen bostadsbrist utan man fick bostad precis var man ville.Jobb fanns i överflöd och det bästa var att man behövde ingen utbildning då det rådde jämlikhet,alla var lika dumma.

konstigt,så minns inte jag att det såg ut på 60-70-80-talen... ulf

Det VAR faktiskt bättre förr. Miljonprogrammet gav bostäder i överflöd, jobb fanns och sjukvården fungerade. Men om det är invandringens fel att det blivit sämre vete gudarna.
Tapio
CITAT (segelbåt @ 03-07-2017, 19:36) *
Googla själv? Kan ge dig sökord CNN London fake news och SR Järva SD-skylt.

Halaj!

Såsom varandes odlas lilla husrasist ger du mig kalla kårar. Men ändå, trots allt, får jag tacka dig för googletipset.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WVq5K/...radios-sd-skylt

//T
Mjärden
Jag lyssnade till utfrågningen av Björklund och jag imponeras av hans skarpa analys av läget på politikerfronten. Glädjande är att L som borgerligt parti vill förbjuda religiösa friskolor, då de bla inte "förmedlar den syn på kvinnan som är gängse i det svenska samhället".
Lite roligt var det att höra att han tog upp förslaget till språktest som "tomten" Leijonborg försökte få igenom men stoppades av övriga allianspartier. Björklund vill dock lägga till kunskaper i samhällskunskap.
Som Bockstensmannen skriver härovan att börjar övriga partierna plocka av SD sina förslag i invandrings och migrationspolitiken och gör om dem till sina egna kommer nog intresset svalna för SD som alternativ i valet 2018.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2017, 21:53) *
Det VAR faktiskt bättre förr. Miljonprogrammet gav bostäder i överflöd, jobb fanns och sjukvården fungerade. Men om det är invandringens fel att det blivit sämre vete gudarna.

Nej,ruda det var inte bättre förr.
miljonprogrammet gav urusla bomiljöer precis som nu fast nu är de överbefolkade.jobb fanns i storstäderna där just dessa miljonprogram byggdes för att dra in landsbygdens folk till städerna.är själv uppväxt i en kommun som inte fick några nya jobb utan tvärtom när industri efter industri försvann och det började redan på sextiotalet.
sjukvården hade samma läkarbrist som nu och visst fungerade sjukvården då det fanns mer vårdplatser .Men även den började koncentreras till storsjukhus och politiseras.
Nej,skyll inte på invandring för att det blivit vårdköer,bostadsbrist m.m
vi har i decennier byggt alltför lite pga krångliga byggregler och hyresregleringar och även här har det ju varit i storstadskommunerna man byggt i första hand.Det är inte så länge sedan man rev hela bostadsområden ute i kommunerna för att de stod tomma samtidigt som det var skriande bostadsbrist i storstadskommunerna. En totalt misslyckad näringspolitik med andra ord.nu sprider man ut flyktingar till dessa kommuner som kan fylla upp tomma bostäder,problemet är fortfarande jobben som finns någon annanstans.
brist på personal inom mängder av yrken beror på att svenska ungdomar ratar vissa yrken. Det leder till neddragna utbildningar (saknas elevunderlag) och bristande planering. vilken la ner alla yrkesutbildningar? Motiveringen var att alla skulle gå högskola.... Nu skördar vi det beslutet,det saknas lärare till de utbildningar man vill ta upp,kompetensen har försvunnit.och jobb finns det gott om i dagsläget,om du är utbildad.
lite lästips. Babels hus, en skildring av svensk sjukvård på 70-talet. gick också som tv-serie.
En annan tv-serie som skildrat svensk glesbygdspolitik bra är Hem till byn.Det unika med den serien är just att den spänner från 70-talet fram till nutid så man ser verkligen hur det förändrats. Allt påverkat av politiska felbeslut.
Bättre förr,nejdu Ruda. nostalgiskt tillbakablickande brukar innebära att man plockar bort det negativa.
Bristen på personal inom offentlig tjänst kan bara lösas om man gör yrkena mer attraktiva,dvs omorganisation och bättre betalt.Läkarbrist botas genom massiva utbildningsinsatser där man ger fan i att begränsa antalet platser.och pengarullningen inom det offentliga kan bara lösas med effektiviseringar och avbyråkratisering.
För hur många nya fina chefstjänster man än tillsätter hjälper det inte upp situationen ute på golvet.
Alltihop kan botas med rätt politik,tyvärr saknas den insikten i regeringen.
malarmaster
CITAT (Tapio @ 04-07-2017, 21:56) *
Halaj!

Såsom varandes odlas lilla husrasist ger du mig kalla kårar. Men ändå, trots allt, får jag tacka dig för googletipset.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WVq5K/...radios-sd-skylt

//T

jag googlade på segelbåts tips och jag fick då insikt i var han hämtar sina intryck.
inlägget avseende SVT kan knappast kallas fake news då demonstrationer mot åkesson faktiskt fanns och organiserades av flera.Att reportern ställer en skylt synlig i bilen kan man tolka som reporterns egna åsikt eller ett klantigt beslut. I vilket fall var det inte fake news då det inte var svt själva som tog upp det.

I fallet CNN tror jag hellre på de källor som stöder cnn:s version.
Att man innanför en avspärrning tog in en del demonstranter för att låta dem visa att muslimer inte stöder terrorism.
Utanför avspärrningen fanns enligt flera källor fler demonstranter i samma syfte men av säkerhetsskäl och troligen av inspelningsskäl gjorde man en delvis riggad inspelning.
Det gör det inte till fake news för det innebär att man själva forslat dit dessa människor och utrustat dem med lämpliga attribut.
konstigt nog är det ingen som lagt in CNN:s sändning på Youtube men däremot har flera filmer lagts in av aternativa media,dvs höger och rasistorganisationer. Källor som man vet vinklar och hittat på för sina syften.
det finns dock flera källor som försvarar CNN och beskriver den verkliga situationen,källor som är betydligt trovärdigare.
Det är det här med källkritik,segelbåt. Läsa på rasistsidor ger en skev verklighetsbild.
segelbåt
CITAT (malarmaster @ 05-07-2017, 06:26) *
jag googlade på segelbåts tips och jag fick då insikt i var han hämtar sina intryck.
inlägget avseende SVT kan knappast kallas fake news då demonstrationer mot åkesson faktiskt fanns och organiserades av flera.Att reportern ställer en skylt synlig i bilen kan man tolka som reporterns egna åsikt eller ett klantigt beslut. I vilket fall var det inte fake news då det inte var svt själva som tog upp det.

I fallet CNN tror jag hellre på de källor som stöder cnn:s version.
Att man innanför en avspärrning tog in en del demonstranter för att låta dem visa att muslimer inte stöder terrorism.
Utanför avspärrningen fanns enligt flera källor fler demonstranter i samma syfte men av säkerhetsskäl och troligen av inspelningsskäl gjorde man en delvis riggad inspelning.
Det gör det inte till fake news för det innebär att man själva forslat dit dessa människor och utrustat dem med lämpliga attribut.
konstigt nog är det ingen som lagt in CNN:s sändning på Youtube men däremot har flera filmer lagts in av aternativa media,dvs höger och rasistorganisationer. Källor som man vet vinklar och hittat på för sina syften.
det finns dock flera källor som försvarar CNN och beskriver den verkliga situationen,källor som är betydligt trovärdigare.
Det är det här med källkritik,segelbåt. Läsa på rasistsidor ger en skev verklighetsbild.

Jag skrev ett svar men tar bort det nu då jag inser att de är bortkastad tid att tjafsa med en inskränkt person som dig.
malarmaster
det är väl snarare du som är inskränkt,t.o.m enögd när man inte kollar fakta.
Avpixlat o liknande sidor ger bara vinklade "nyheter" eller som tv-kanalen Fox nyhetschef sa: Finns det inga passande nyheter fixar vi till dem.Objektivitet är inget för oss.
fox news är kända för att tillverka fake news i snygga förpackningar.
Nej,jag tror mer på att svenska journalister har en hederligare syn på objektivitet,sedan kan visst misstag ske men journalister och deras nyhetschefer brukar faktiskt ha källkritik.
CNN har ett rykte om att vara en av de bättre kanalerna i USA,dvs de försöker vara objektiva och leverera fakta.
segelbåt
CITAT (malarmaster @ 05-07-2017, 11:38) *
det är väl snarare du som är inskränkt,t.o.m enögd när man inte kollar fakta.
Avpixlat o liknande sidor ger bara vinklade "nyheter" eller som tv-kanalen Fox nyhetschef sa: Finns det inga passande nyheter fixar vi till dem.Objektivitet är inget för oss.
fox news är kända för att tillverka fake news i snygga förpackningar.
Nej,jag tror mer på att svenska journalister har en hederligare syn på objektivitet,sedan kan visst misstag ske men journalister och deras nyhetschefer brukar faktiskt ha källkritik.
CNN har ett rykte om att vara en av de bättre kanalerna i USA,dvs de försöker vara objektiva och leverera fakta.

CNN som du högaktar så mycket : https://www.youtube.com/watch?v=D0ZNhzs3yho

Nu orkar jag inte med ditt tramsande mer...
malarmaster
och vad ville du ha sagt med det?
ryssarna med putins godkännande har försökt påverka valet,det har fastslagits av flera.
att ryssarna ständigt försöker hacka verksamheter i europa och USA är ju också fastlagt,senast bara för några dagar sen när de hackade in sig på banker och företag. De försökte även i Frankrike men fransmännen var för smarta för att tro på planterade "nyheter".
att CNN är en kommersiell kanal är ju ingen nyhet,USA har väldigt få kanaler som är fristående.givetvis påverkar tittarsiffror vilka nyheter man kör men det har ju inget med fabricerade nyheter att göra. Med trump i vita huset behöver man inte hitta på,det gör clownen så bra själv.
Och nej,jag tror fortfarande på att CNN tillhör de nyhetskanaler som försöker vara objektiva och leverera fakta.
sparvuggla
CITAT (segelbåt @ 05-07-2017, 10:25) *
Jag skrev ett svar men tar bort det nu då jag inser att de är bortkastad tid att tjafsa med en inskränkt person som dig.

Det är SD som är inskränkta, och du verkar faktiskt tillhöra den hopen.
segelbåt
CITAT (sparvuggla @ 05-07-2017, 15:38) *
Det är SD som är inskränkta, och du verkar faktiskt tillhöra den hopen.

I din kommunistiska hjärna kanske jag verkar så... Men du ser spöken och har fel som vanligt...

Men tack för ditt värdefulla inlägg i debatten... Har tant mer påhopp på lager så ta det i pm istället, jag avprenumererar på denna tråden nu.
Mjärden
Annie Lööf uppmanar till att stå upp mot nazism och annan extremism. Hon avsåg Nordiska Rikspartiets marsch i Falun första maj. Hon tog även upp islamistisk extremism och det "knöt sig i magen när hon tänkte på dådet i Manchester". Men med tanke på att hon pläderat för fri invandring (hört en siffra på 4 milj, men kan inte verifiera den) är hon inte rätt person att föra fram detta budskap. Jag skall förklara varför.
I Falun var det 500 nazister som tågade och kan då kanske uppskatta dem till det dubbla i Sverig dvs ung samma antal som det finns radikala islamister enl Säpo. I Tyskland beräknar man att det finns 12000 högerextrema extremister och ca 10000 radikala islamister. Tyskland har tagit emot en mångdubbelt större invandrare än Sverige och därav kan man dra den slutsatsen att båda grupperna ökar i takt med antalet invandrare.
Jag tycker därför inte att Annie Lööf kan beklaga sig över ökad extremism i Sverige och fortsätta att vara för fri invandring. Om C tog tillbaka detta förslag skulle trovärdigheten öka.
ps. personligen är jag emot all form av extremism vare sig den kommer från höger-, vänster- eller islamistkanten.
Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 05-07-2017, 06:10) *
Nej,ruda det var inte bättre förr.
miljonprogrammet gav urusla bomiljöer precis som nu fast nu är de överbefolkade.jobb fanns i storstäderna där just dessa miljonprogram byggdes för att dra in landsbygdens folk till städerna.är själv uppväxt i en kommun som inte fick några nya jobb utan tvärtom när industri efter industri försvann och det började redan på sextiotalet.
sjukvården hade samma läkarbrist som nu och visst fungerade sjukvården då det fanns mer vårdplatser .Men även den började koncentreras till storsjukhus och politiseras.
Nej,skyll inte på invandring för att det blivit vårdköer,bostadsbrist m.m
vi har i decennier byggt alltför lite pga krångliga byggregler och hyresregleringar och även här har det ju varit i storstadskommunerna man byggt i första hand.Det är inte så länge sedan man rev hela bostadsområden ute i kommunerna för att de stod tomma samtidigt som det var skriande bostadsbrist i storstadskommunerna. En totalt misslyckad näringspolitik med andra ord.nu sprider man ut flyktingar till dessa kommuner som kan fylla upp tomma bostäder,problemet är fortfarande jobben som finns någon annanstans.
brist på personal inom mängder av yrken beror på att svenska ungdomar ratar vissa yrken. Det leder till neddragna utbildningar (saknas elevunderlag) och bristande planering. vilken la ner alla yrkesutbildningar? Motiveringen var att alla skulle gå högskola.... Nu skördar vi det beslutet,det saknas lärare till de utbildningar man vill ta upp,kompetensen har försvunnit.och jobb finns det gott om i dagsläget,om du är utbildad.
lite lästips. Babels hus, en skildring av svensk sjukvård på 70-talet. gick också som tv-serie.
En annan tv-serie som skildrat svensk glesbygdspolitik bra är Hem till byn.Det unika med den serien är just att den spänner från 70-talet fram till nutid så man ser verkligen hur det förändrats. Allt påverkat av politiska felbeslut.
Bättre förr,nejdu Ruda. nostalgiskt tillbakablickande brukar innebära att man plockar bort det negativa.
Bristen på personal inom offentlig tjänst kan bara lösas om man gör yrkena mer attraktiva,dvs omorganisation och bättre betalt.Läkarbrist botas genom massiva utbildningsinsatser där man ger fan i att begränsa antalet platser.och pengarullningen inom det offentliga kan bara lösas med effektiviseringar och avbyråkratisering.
För hur många nya fina chefstjänster man än tillsätter hjälper det inte upp situationen ute på golvet.
Alltihop kan botas med rätt politik,tyvärr saknas den insikten i regeringen.

Bla-bla-bla... Skrivklåda som vanligt och sen hoppas du att dina felaktiga slutsatser och vinklingar får passera. Jo, på vissa områden var det faktiskt bättre. Miljonprogrammet tillkom för att bota den befintliga bostadsbristen på den tiden, inte för att locka landsortsfolk. Urbaniseringen var i full gång, därför bostadsbrist. Kolla på Wikipedia, där finns en artikel om miljonprogrammet. Boendemiljön var kanske inte tiptop överallt men det dög. Tyvärr har underhållet släpat efter.

Sjukvården VAR bättre bemannad vad du är påstår. Bristen i dagsläget är till stor del skapad av bemanningsföretagen. De lockar över nyckelpersoner som sedan hyrs tillbaka till större kostnad. Vårdgivarna måste bita i det sura äpplet och höja lönerna så personalen stannar, det blir billigare i längden.

Jag skyller inte på invandrarna men faktum kvarstår att dessa skall bo någonstans.
malarmaster
CITAT (Mjärden @ 05-07-2017, 20:38) *
Annie Lööf uppmanar till att stå upp mot nazism och annan extremism. Hon avsåg Nordiska Rikspartiets marsch i Falun första maj. Hon tog även upp islamistisk extremism och det "knöt sig i magen när hon tänkte på dådet i Manchester". Men med tanke på att hon pläderat för fri invandring (hört en siffra på 4 milj, men kan inte verifiera den) är hon inte rätt person att föra fram detta budskap. Jag skall förklara varför.
I Falun var det 500 nazister som tågade och kan då kanske uppskatta dem till det dubbla i Sverig dvs ung samma antal som det finns radikala islamister enl Säpo. I Tyskland beräknar man att det finns 12000 högerextrema extremister och ca 10000 radikala islamister. Tyskland har tagit emot en mångdubbelt större invandrare än Sverige och därav kan man dra den slutsatsen att båda grupperna ökar i takt med antalet invandrare.
Jag tycker därför inte att Annie Lööf kan beklaga sig över ökad extremism i Sverige och fortsätta att vara för fri invandring. Om C tog tillbaka detta förslag skulle trovärdigheten öka.
ps. personligen är jag emot all form av extremism vare sig den kommer från höger-, vänster- eller islamistkanten.

nu är det ju inte invandring vi har utan asylsökande,det är en enorm skillnad.
invandring är reglerad och då söker man inte asyl utan det är ett helt annat regelverk.
Invandring betyder att om du är icke EU medborgare måste du ha ett arbete i Sverige innan du kommer samt att arbetsgivaren verifierar att det är så.det skall också vara ett bristyrke där ingen annan har kunnat fylla platsen.
För EU medborgare är det fri rörlighet att komma hit o söka jobb,du har tre månader på dig,sedan måste du återvända hem.Får du jobb så gäller samma regler för dig som för en infödd.
Varför är det så svårt att se skillnaden?
Och långt ifrån alla asylsökande får stanna utan skickas tillbaks.
Jag tror knappast att centern har fri invandring på sitt program. Om så vore måste det finnas ett regelverk då Sverige INTE kan ta ansvar för folk som kommer hit på vinst o förlust.Saker som bostad o arbete måste i så fall invandraren själv ta ansvar för,likaså sjukvård m.m om denne inte får ett jobb.
Det är ju reglerat inom EU men gäller alltså inte icke EU medborgare.
extremism lär vi inte lösa,det finns även inhemska varianter både på vänster o högerkanten.
Mjärden
Poängen med mitt inlägg var att antalet radikala islamister ökar med numerären på invandringen OCH motsvarande ökning sker bland högerextremister. Polisen och SÄPO får ett dubbelt problem att åtgärda. Antagligen får de högerextrema och nazister lättare att rekrytera nya sympatisörer, när man fått en ny målgrupp att utöva sina aggressioner mot.
malarmaster
CITAT (Mjärden @ 07-07-2017, 00:09) *
Poängen med mitt inlägg var att antalet radikala islamister ökar med numerären på invandringen OCH motsvarande ökning sker bland högerextremister. Polisen och SÄPO får ett dubbelt problem att åtgärda. Antagligen får de högerextrema och nazister lättare att rekrytera nya sympatisörer, när man fått en ny målgrupp att utöva sina aggressioner mot.

Du menar alltså att vi ska stoppa asylsökande för att inte riskera få in radikala islamister?
och slipper folk se schalar på gatorna och mörkhyade så minskar de högerextrema?
så resonerar mannen i Vita huset,Polens ptesident och Ungerns parlament. Men resonemanget stämmer inte då både Polen och Ungern och i viss mån Finland har väldigt liten flyktingström men de högerextrema är stora i dessa länder.
jag menar att grogrunden istället är just den dåliga integrationen där vi svenskar (politiker och myndigheter) placerar flyktingar i områden som sedan blir överbefolkade då dessa flyktingar gärna vill bo tillsammans troligen pga rädsla för den främmande kultur de hamnat i.
sedan hjälps inte situationen upp av att samhället i övrigt halkat efter pga personalbrist,nedlagda utbildningsvägar,polisproblem m.m.
Saker som kan lösas relativt enkelt men bollen ligger hos en regering som tycks gilla situationen .
Mjärden
CITAT (malarmaster @ 07-07-2017, 07:37) *
Du menar alltså att vi ska stoppa asylsökande för att inte riskera få in radikala islamister?
och slipper folk se schalar på gatorna och mörkhyade så minskar de högerextrema?
så resonerar mannen i Vita huset,Polens ptesident och Ungerns parlament. Men resonemanget stämmer inte då både Polen och Ungern och i viss mån Finland har väldigt liten flyktingström men de högerextrema är stora i dessa länder.
jag menar att grogrunden istället är just den dåliga integrationen där vi svenskar (politiker och myndigheter) placerar flyktingar i områden som sedan blir överbefolkade då dessa flyktingar gärna vill bo tillsammans troligen pga rädsla för den främmande kultur de hamnat i.
sedan hjälps inte situationen upp av att samhället i övrigt halkat efter pga personalbrist,nedlagda utbildningsvägar,polisproblem m.m.
Saker som kan lösas relativt enkelt men bollen ligger hos en regering som tycks gilla situationen .

Det är politikerstil att tala om vad andra menar, jag menar vad jag skriver att polis och SÄPO har ett dubbelt problem med högerextrema och islamistterrorister, vilket bibehåller intresset för SD. Visst kan asylprocessen och integrationen bli bättre, men hade inte regeringen agerat så kraftfullt när den stora flyktingvågen kom hade vi haft totalt kaos i Sverige.
När det gäller integrationen sa Åkesson i sitt Almedalstal det som en stor del av svenska folket tycker, nämligen att om de skall bli svenska medborgare får de ta seden dit man kommer annars för man söka sig till ett annat land. Att komma till Sverige och tro att man kan fortsätta att "köra sitt eget race" håller inte. Man kan utöva sin egen kultur vid sidan om, men i det stora hela bör man följa det moderna svenska levnadssättet.
Ang. slöja föreslår jag att "den slöjfria dagen" inrättas, då kvinnorna tar av slöjan för att visa att det är deras eget val att bära slöja.
malarmaster
CITAT (Mjärden @ 08-07-2017, 14:18) *
Det är politikerstil att tala om vad andra menar, jag menar vad jag skriver att polis och SÄPO har ett dubbelt problem med högerextrema och islamistterrorister, vilket bibehåller intresset för SD. Visst kan asylprocessen och integrationen bli bättre, men hade inte regeringen agerat så kraftfullt när den stora flyktingvågen kom hade vi haft totalt kaos i Sverige.
När det gäller integrationen sa Åkesson i sitt Almedalstal det som en stor del av svenska folket tycker, nämligen att om de skall bli svenska medborgare får de ta seden dit man kommer annars för man söka sig till ett annat land. Att komma till Sverige och tro att man kan fortsätta att "köra sitt eget race" håller inte. Man kan utöva sin egen kultur vid sidan om, men i det stora hela bör man följa det moderna svenska levnadssättet.
Ang. slöja föreslår jag att "den slöjfria dagen" inrättas, då kvinnorna tar av slöjan för att visa att det är deras eget val att bära slöja.

vad jag förstår är vi ju relativt ense? integration... ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon