Annelieh1506
Hej!

Jag köpte ett radhus för ett år sedan och med fick jag ett plommonträd av sorten Viktoria.
Trädet var ganska litet och med tiden insåg jag att det inte stod rätt till.
När grannen berättade att det där trädet alltid mått dåligt grävde jag upp och flyttade det.

Ny har jag en tom ruta på framsidan.
Trädet står i en svagt lutande backe och har en jordyta på ca 1,3*1,3 meter i utrymme.
Runt det är det stenlagt.

Vad tror ni, Är trädet ett måndags-ex, ska ja våga att plantera något annat roligt där eller får jag nöja mig med sommarblommor?

/Annelie
Huggorm
Hur ser jorden ut på platsen? Radhustomter kan ha en trädgård som består av ett tunt lager jord lagd över ett lager av stenkross, för att dränera runt huset. I sådan jord trivs inte många träd. Men med lite jordförbättring och att man bygger upp en växtplats lite så kan ett plommonträd trivas. Eller så är det något helt annat som gör att trädet inte trivs.
Annelieh1506
CITAT (Huggorm @ 02-07-2017, 22:03) *
Hur ser jorden ut på platsen? Radhustomter kan ha en trädgård som består av ett tunt lager jord lagd över ett lager av stenkross, för att dränera runt huset. I sådan jord trivs inte många träd. Men med lite jordförbättring och att man bygger upp en växtplats lite så kan ett plommonträd trivas. Eller så är det något helt annat som gör att trädet inte trivs.

Jag har jordförbättrat och jorden är fin runt trädet. (Ej grus).
Skulle det kunna vara så att vatten samlas runt rötterna och blir is på vintern då utrymmet där trädet står har porös jord och utrymmet utanför "rutan" är hård o och inte leder bort vatten?
HAr läst på lite och sådana förhållanden gör att träden aldrig tar sig.

/A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon