Är lite villrådig mitt i en beskärning och frågar forumet med referens till bifogad bild och sammanfattningen nedan.
Jobbar mig igenom den trädgård jag ärvt efter husköp för ett par år sedan. Just nu är objektet ett gullregn som under alla år blivit stor och skickat alla stammar och grenar rakt över en angränsande lingusterhäck. Vill nu frilägga mitt gullregn så det blir en uppstammad buske med grenar någon dryg meter över marken.
Fick lite allmänna råd på plantskolan. Först skulle jag gallra ordentligt. Välja ut ett par stammar och rensa bort övriga. Inte låta något rotskott vara kvar för att skicka "kraften" till buskens högre delar. Sedan klippa ner hela busken till om kring brösthöjd. Till nästa vår skulle det börja likna något igen.
Det jag gjort hitills framgår av bilden. Jag har gallrat. Jag vågar dock inte kapa allt i brösthöjd eftersom det då bara finns kala grenar kvar. Alla gröna blad fanns i de toppar som låg i häcken. Får för mig att växten dör helt utan grönt.
Också anledningen till att jag INTE tog bort det nya skott som syns vid pilen på bilden. Det börjar bli lite vedartat (tog bort ett stort knippe "mjuka" nya skott) och skulle kunna bilda ny stam. Har i alla fall sparat det om utifall...
Så vad tycker ni jag ska göra nu? Ska jag toppa allt 1,5 från marken? Resultatet blir då ett knippe kala stammar. Räcker det för att få nya sidoskott på stammarna till våren? Eller ska jag låta det gråna i topparna vara kvar och ta bort dem först till våren? Eller ska jag ta bort ALLT utom det nya skottet (d.v.s. om de befintliga stammarna inte kommer att kunna ingå i en uppstammad buske enligt min önskan).
Tja. Jag är villrådig och tacksam för input från er mer kunniga.
Tack på förhand.