Christoffer
24-04-2004, 19:48
Jag har fått en massa stearin på min vävda duk och jag vet
att det har funnits något knep att avlägsna det, men jag vet inte
vilket.
Har någon något tips på hur man lättast tar bort det?
Skrapa funkar inte.
Avlägsnas det i tvätten? Måste man ha på 90 grader då?
Tänder sällan levande ljus i stakar, så jag har, vad jag minns
ingen erfarenhet av det.
wolkenkrabber
24-04-2004, 20:00
kan man inte lägga duken i varmt vatten så att stearinet smälter och flyter till ytan sedan när det kallant och stearient stelnat tar du bort det oh upp duken?, förlåt om de e ett dumt svar försökte bara att tänka
läskpapper + strykjärn.... Hade man ej det förr i tiden?
Läskpapper eller hushållspapper mellan duk och strykjärn fungerar alldeles utmärkt!
Ett annat sätt att ta bort stearin är att lägga det i frysen och sen bryta bort det.
Christoffer
24-04-2004, 20:03
Läskpapper + strykjärn... ja, det kan vara värt att testa, men med läskpapper, inte karamellpapper alltså?
Börja med frystekniken och bryt bort så mycket som möjligt och gå sen över till strykjärn och hushållspapper!!
Det beror väl på vilket sorts karamellpapper
Ta bara hushållspapper!
Nu skickade Ina medd. samtidigt så nu blev jag otydlig
Menade bara att du behövde inte fundera på annat pappret än hushållspapper, det är det enklaste.
myskmadra
24-04-2004, 21:53
Jag brukar ta kaffefilter och stryka! Men vad bra att höra att det funkar med hushållspapper!
Christoffer
24-04-2004, 22:03
Frysmetoden har jag aldrig hört innan, den ska jag prova.
Och hushållspapper, vad bra. Det är så jobbigt med stearin.
Terpentin då? Det löser väl fett?
Vet ni förresten att det mesta mättade fettet man samlar
på sig i kroppen är stearinsyra? (om nu allt var det, jag minns inte)
Britt-Marie
24-04-2004, 22:08
Ta hushållspapper och strykjärn. Frysmetoden är till tuggummi!!!!!!
Fördelen med att frysa först är att kunna bryta bort det mesta av stearinet innan man sätter igång att smälta bort det. Ju mer man blir av med innan strykjärnet kommer fram desto bättre.
CITAT
Vet ni förresten att det mesta mättade fettet man samlar
på sig i kroppen är stearinsyra? (om nu allt var det, jag minns inte)
Vilket vackert ljus jag skulle bli.
/Mimmi
Maria i Helsingborg
25-04-2004, 15:16
Här hittar man då råd om allt!

Bakom mig ligger en stor hög med dukar sedan vinter/jul med stearinfläckar och jag har inte vetat hur få bort det.......nu gör jag det,
TACK!
Christoffer
25-04-2004, 15:31
Nu provade jag hushållspapper och strykjärn, det funkade!!! Tack!
Dock är det mörkare fläckar kvar, går de bort i tvättmaskin?
Nix.. inte hos mej i alla fall.. OM det finns nån som har når dundertvättmedel som tar stearinrester så vill jag veta vad det medlet heter..
Jag brukar köra med hushållspapper ett par ggr till när jag tycker att jag "fått bort allt som går att få bort". De mörka fläckarna blir svagare ju mer du kan ta bort med hjälp av hushållspappret.
*Felix matte*
25-04-2004, 15:46
YES Diskmedel använder jag till att få bort den mörka fläcken.
Häll outspätt diskmedel på fläcken... gnugga och skölj sedan med så varmt vatten som möjligt.
Vet inte om det biter på gamla (tidigare tvättade) fläckar,
jag tar bort fläcken direkt efter jag strykt bort stearinet med hush.papper.
Har i tidigare tråd skrivit att jag tar bort alla fettfläckar, olja från cykelkedja, gräsfläckar mm. med YES...Bästa universalmedlet för fläckar av alla de slag

( reklam

)
netaave
25-04-2004, 22:31
Förbehandla fläckarna med lite tvättsåpa (ett slags flytande tvättmedel) innan du lägger dom i maskin. Det funkar på nästan alla fläckar, framför allt de med fett i.
Christoffer
26-04-2004, 17:39
Tvättid på onsdag. Jag väntar tills dess.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.